Як цифрові технології впливають на банки

fintechbankОстанніми роками банки відчувають все більшу конкуренцію з боку фінтех-компаній, що стимулює їх до активного впровадження нових інтернет-технологій та сервісів.

ФАКТОРИ РОЗВИТКУ ФІНТЕХ

За інформацією Baker Tilly Ukraine, фінтех-компанії трансформують сектор фінансових послуг за допомогою інноваційних продуктів і нових технологій, скорочуючи кількість банківських службовців та відкриваючи можливість працевлаштування програмістам.

Стара модель отримання фінансових послуг, коли клієнти сидять в черзі, вивчаючи папери, безнадійно застаріла. Основні претензії, які сьогодні пред’являються традиційній банківській системі – це її негнучкість, зарегульованість та висока сума комісії. Однак з появою фінансових установ нового типу – з просунутою онлайн-платформою замість філій і колл-центрів, ситуація почала стрімко змінюватися. Тепер відкрити рахунок в банку можна через Інтернет, витративши всього декілька хвилин. І, що важливо, без звичної пачки документів.

Розвиток Фінтех, який набрав обертів за останні 5 років, викликаний наступними факторами.

1. Втрата довіри клієнтів до банківської системи під час глобальної фінансової кризи 2008 року. Вкладники перестали довіряти банкам, в той час як питання довіри – це той фундамент, на якому побудована вся фінансова система. Сплеск розвитку Фінтех стався б у будь-якому випадку, однак глобальна криза 2008 року прискорила цей процес.

2. Підвищення рівня очікування до послуг, що надаються, в тому числі фінансових. У всіх сферах нашого життя помітні постійні оновлення – процеси відбуваються швидше, технології стають більш доступними, а сервіси – більш зручнішими для користувачів. Водночас традиційні фінансові послуги за своєю суттю виглядають застарілими та обмеженими.

3. Поширення мобільного Інтернету, коли клієнт сам вирішує, де і як платити. Смартфон – це кишеньковий комп’ютер, за допомогою якого здійснюється зв’язок із зовнішнім світом. І банки вимушені підлаштовуватися під цей глобальний тренд: стратегія залучення клієнтів переходить від відкриття чергового філіалу до створення онлайн-сервісів і, з недавнього часу, до підтримки мобільної версії сайту.

4. Покоління міленіуму мислить більш інноваційно. Воно є найбільш численним поколінням у світовій історії. У найближчому майбутньому саме в його руках будуть зосереджені грошові кошти, а прагнення до інновацій стане потужним каталізатором змін у фінансовому секторі.

5. Фінансовий сектор дуже зарегульований, і це цілком справедливо: права клієнта завжди повинні бути в пріоритеті. Однак захист прав споживача не має перешкоджати впровадженню інновацій. У деяких країнах, таких як Великобританія, Сингапур або Австралія, законодавство є більш гнучким, воно швидко адаптує норми під вимоги галузі. Водночас в інших країнах для можливості виходу на ринок фінтех-компанія повинна бути практично аналогом банку, що надає повний спектр фінансових послуг, навіть якщо насправді її діяльність обмежується тільки платежами. Це гальмує процес розвитку ринку фінпослуг.

fintech16

ЗМІНА БАЛАНСУ СИЛ

Згідно із прогнозами, в найближчі десятиліття у фінансовій галузі можуть відбутися масові скорочення: в результаті автоматизації процесів і зростання кількості фінтех-компаній близько 30% банківських фахівців втратять роботу вже до 2025 року. Під основний удар потраплять касири, в той час як у бухгалтерів буде шанс отримати нову роль – консультанта, який допомагає клієнтам не заплутатися в різноманітності нових послуг.

За даними Світового Банку, зменшення вартості міжнародних платежів за останні 5 років вже допомогло клієнтам заощадити понад $60 млрд. Це пов’язано з появою на фінансовому ринку нових, більш дешевих альтернатив банкам.

За період з в 2010 по 2015 роки інвестиції в Фінтех зросли з $1,8 млрд. до $19 млрд. Це сталося через те, що фінтех компанії спочатку націлилися на завоювання найбільш прибуткових напрямків. Згідно зі звітом Citi GPS, більшість інвестицій в сферу Фінтех сконцентровано в зоні платежів – саме тій сфері, де рівень конкуренції з банками є найбільш високим.

Клієнти все рідше вирішують фінансові питання в відділеннях банку, вважаючи за краще використовувати термінали самообслуговування, інтернет-банкінг, онлайн-чати і мобільні додатки. Проте обсяг доходів, одержуваних банківською сферою США за допомогою нових цифрових моделей дорівнює всього 1%.

Зовсім інша ситуація спостерігається в країнах Азії, зокрема в Китаї. Інтернет-гіганти фінансових послуг в короткі терміни завоювали ринок електронної комерції, запропонувавши споживачам більш зручні, надійні та ефективні альтернативи традиційним банківським платежам. У великих фінтех-компаній кількість користувачів вже дорівнює клієнтській базі топ-банків країни, а іноді навіть переважає її.

Монопольне середовище, створене банками, ускладнює прихід нових гравців на фінансовий ринок. Однак зростаючий в суспільстві запит на нові фінансові бізнес-моделі буде посилювати конкуренцію, стимулюючи появу найбільш ефективних альтернатив. Банки, вимушені боротися за клієнтів з фінтех компаніями, будуть активно впроваджувати системи інтернет-банкінгу та онлайн-платформ. Вже через 10 років це приведе до корінних змін у балансі сил у відносинах між споживачами та постачальниками фінансових послуг.

Більш детально – у Звіті Citi GPS

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: