Блокчейн-технологія набиратиме все більшої популярності

Компанія Deloitte провела міжнародне дослідження, присвячене впровадженню блокчейна у 2018 році. У ньому взяли участь понад 1 тис. керівників вищої ланки компаній, які знаються на технології блокчейн, із семи країн (США, Канада, Великобританія, Німеччина, Франція, Китай, Мексика). Компанії працюють у таких галузях, як фінансові послуги, охорона здоров’я та медико-біологічні науки, державний сектор, технології, ЗМІ та телекомунікації, споживчі товари, нафтогазовий сектор та інші.

Згідно з дослідженням, зараз технологія блокчейн ще не готова зайняти провідне місце, але з кожним днем ​​вона стає все ближче до здійснення потужного прориву. З вивчення потенціалу блокчейн-технологій акцент зміщується на виявлення і створення практичних рішень.

ПРОРИВ ТЕХНОЛОГІЇ БЛОКЧЕЙН

Керівники міжнародних компаній з глибоким знанням блокчейн-технологій дотримуються більш прагматичних поглядів і протягом наступного року готові зробити кілька важливих кроків. На їхню думку, потенціал технології полягає в тому, що з її допомогою можна переглянути і поліпшити ланцюжок бізнес-процесів, а також отримати дохід від інвестування в широкий спектр областей.

Наприклад, 74% респондентів заявили, що використання блокчейна в їх компанії має «переконливе економічне обґрунтування» – багато хто з них вже застосовують цю технологію. Майже 35% повідомили, що їхні компанії в тому чи іншому вигляді вже використовують блокчейн в роботі, і ще 41% респондентів відповіли, що їхні компанії впровадять блокчейн протягом наступних 12 місяців. Крім того, майже 40% респондентів повідомили, що в наступному році їхні компанії інвестують не менше $5 млн. у технологію блокчейн.

Оскільки все більше компаній вкладають кошти в цю технологію, експерти Deloitte очікують, що блокчейн ставатиме все більш популярним, а його потенціал для досягнення більшої ефективності, формування нових бізнес-моделей і отримання нових джерел доходу, а також забезпечення більш високого рівня безпеки буде продемонстрований в реальних життєвих ситуаціях.

БЛОКЧЕЙН СЬОГОДНІ

Для технології блокчейн зараз настав переломний момент – акцент зміщується з «блокчейн-туризму» і дослідження потенціалу технології до впровадження на практиці. Це особливо актуально для «цифрових компаній», на відміну від більш традиційних підприємств, які все ще думають над тим, як впровадити цифрові технології у свої бізнес-процеси. Дане дослідження показує, що, хоча за цим напрямком традиційні компанії можуть відставати від своїх повністю цифрових колег, сьогодні вони вкладають у блокчейн набагато більше ресурсів, ніж раніше, щоб досягти більшої ефективності, розробити нові бізнес-моделі і визначити потенційні джерела доходу.

Незважаючи на інтерес респондентів з традиційних компаній до потенціалу блокчейна, майже 39% з них заявили, що вважають його роль «переоціненою». У США ця кількість є ще вищою – 44% респондентів у порівнянні з 34%, зазначеними в дослідженні компанії Deloitte, проведеному в 2016 році.

Сама по собі статистика, здавалося б, вказує на те, що блокчейн розвивається в неправильному напрямку. Проте експерти переконані, що зміни в ставленні до даної технології стосуються здебільшого прагматично налаштованих учасників блокчейн-спільноти.

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА

Блокчейн – це універсальна технологія, яка дозволяє записувати інформацію про фінансові транзакції, зберігати медичні записи або навіть відслідковувати рух товарів, даних і платежів у рамках ланцюжка поставок. У цілому, це радше інструмент реалізації бізнес-моделі, ніж технологія.

Розуміння цього є ключем до того, як блокчейн розглядають традиційні (давно існуючі) компанії в порівнянні зі своїми цифровими конкурентами («проривними цифровими» компаніями). У традиційних компаній, зокрема усталених фінансових інститутів і ритейлерів, які обслуговують своїх клієнтів в офісах, зараз спостерігаються зміни в підході до блокчейну, які полягають у більш осмисленій і практичній трансформації бізнес-екосистем.

Втім, багато керівників підприємств поки не розуміють, що впровадження технології блокчейн принесе кардинальні зміни в їхні бізнес-процеси. Це пояснює той факт, що, попри те, що більшість (74%) респондентів відповіли, що застосування технології блокчейн в їхніх компаніях має «переконливе економічне обґрунтування», лише 34% опитаних заявили, що їхні компанії вже почали впроваджувати цю технологію.

Невизначеність статусу впровадження блокчейна посилюється тим, що хоча більш 41% респондентів очікують у наступному році впровадження блокчейна в бізнес-процеси, тільки 21% респондентів (у США – 30% респондентів) відповіли, що їм, як і раніше, не вистачає переконливих доводів для його впровадження,

ТРАДИЦІЙНІ ТА «ПРОРИВНІ ЦИФРОВІ» КОМПАНІЇ

Результати дослідження відображають думки представників традиційних компаній, але важливо також розуміти, що відбувається в цифровому просторі. Більшість з цих цифрових компаній можна охарактеризувати як стартапи, однак, на думку авторів дослідження, їх краще називати «проривними цифровими» компаніями.

Це компанії, які з’явилися у своїх галузевих сегментах у форматі стартапів, але розвинулися так швидко, що незабаром зможуть підірвати позиції більших гравців на відповідних ринках. Оскільки в дослідженні брали участь тільки компанії, які впроваджують рішення, розроблені на базі існуючих технологій, а не стартапи або «проривні цифрові» компанії, результати можуть демонструвати неповну картину поширення інновацій в різні сфери.

Традиційні компанії стикаються з безліччю проблем, що накопичилися, і намагаються впровадити блокчейн в уже існуючу бізнес-парадигму, для якої впровадження цієї технології необов’язково принесе користь. З іншого боку, у «проривних цифрових» компаній є бізнес-моделі, спочатку створені на основі блокчейна. Вони експериментують і створюють рішення без обмежень. Грунтуючись на досвіді роботи з такими компаніями, експерти Deloitte вважають, що в США впровадження блокчейна знаходиться на значно вищому рівні, ніж показують результати зазначеного міжнародного дослідження.

ПОТОЧНИЙ СТАН СПРАВ І ПЕРСПЕКТИВА

Учасники ринку, що почали використовувати блокчейн на зорі появи цієї технології, наприклад, кріптовалютні трейдери, допомогли блокчейну набути широкого поширення на масовому ринку. Але досі залишається значна кількість скептиків, які розглядають цю технологію як рушійну силу нестабільного і нерегульованого фінансового ринку.

Згідно з дослідженням, усталені уявлення про можливості блокчейна, здебільшого характерні для територій за межами США. На запитання, чи вважають респонденти, що блокчейн – це просто «база даних для грошових коштів» з обмеженими можливостями застосування поза сферою фінансових послуг, в США з цим твердженням погодилися лише 18% опитаних, у той час як у Франції та Великобританії їхня кількість склала 61%.

Значний відсоток ранніх бізнес-користувачів (59%) вірять в потенціал блокчейна. Вони переконані, що ця інноваційна технологія здатна кардинальним чином змінити як окремі галузі, так і економіку в цілому. Опитані респонденти говорять про те, що проблема полягає в тому, що, незважаючи на розмови про блискучі перспективи блокчейна, сьогодні існує невелика кількість реальних прикладів його використання, які підтверджували б справедливість таких прогнозів.

У результаті, серед тих, хто вважає, що потенціал цієї технології був перебільшений, починає спостерігатися «втома від блокчейна», у той час як його реальні переваги залишаються неясними. Грунтуючись на уявленні про те, де технологія блокчейн знаходиться сьогодні, і швидкості її впровадження в найближчі три роки, експерти впевнені, що компанії повинні змінити своє ставлення до цієї технології.

78% респондентів вважають, що не запровадивши блокчейн, вони можуть втратити конкурентну перевагу, разом із тим, вони бачать ряд перешкод для подальшого розвитку і говорять, що їх поточна окупність інвестицій в технологію блокчейн залишається «невизначеною» .

Однак єдину реальну помилку, яку компанії можуть допустити щодо блокчейна, це взагалі не діяти. Експерти вважають, що навіть за відсутності повністю сформульованого економічного обґрунтування компанії як мінімум не повинні втрачати цю технологію з поля зору і використовувати її, як тільки випаде така можливість.

Як підсумок, у Deloitte зазначають, що дані дослідження, проведеного в 2016 році, дозволяли припустити більш швидке впровадження блокчейн ніж те, яке спостерігається в 2018 році. Однак, попри те, що блокчейн поширюється більш помірними темпами, ніж очікувалося, його впровадження досі залишається перспективним.

Очікується, що в міру того, як все більше компаній будуть інвестувати кадрові та фінансові ресурси в блокчейн і все глибше розуміти, як ця технологія може поліпшити їхні бізнес-процеси і фінансові результати, блокчейн-технологія буде набирати популярності, оскільки її переваги у сфері економії витрат, конкуренції і окупності інвестицій стануть більш помітними.

Шляхи подальшого розвитку даної технології виглядають вражаюче. Експерти вважають, що в обміні інформацією як всередині, так і між галузями, блокчейн дасть можливість вийти на абсолютно новий рівень. У міру встановлення взаємозв’язків між блокчейном та іншими новими технологіями, зокрема автоматизацією і хмарними рішеннями, блокчейн допоможе компаніям створити і реалізувати переваги, які неможливо навіть уявити при існуючих технологіях.

Більш детально – у міжнародному дослідженні Deloitte, присвяченому впровадженню блокчейна у 2018 році

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: