НКЦПФР пропонує нову модель фінансової інфраструктури товарних ринків

Комісія оприлюднила план розвитку товарних ринків в Україні, включно з енергетичними, який містить у тому числі модель майбутніх енергетичних хабів, інформує прес-служба регулятора.

План розроблений за участі міжнародної групи експертів на основі передових практик ЄС та у відповідності до стандартів Енергетичного співтовариства ЄС. Він передбачає масштабну галузеву реформу, яка повинна супроводжуватися змінами цивільного та правового законодавства, оскільки фрагментарні зміни поточного регулювання, так зване «латання дірок», не приведуть до створення ефективних та збалансованих товарних ринків.

Вже впроваджені дотепер реформи енергетичних ринків, зокрема газового ринку та ринку електричної енергії, не реалізовані комплексно. Вони не передбачають створення повноцінної системи платежів, залишаючи неврегульованими такі важливі фінансові елементи функціонування енергоринків, як забезпечення ціноутворення на конкурентних засадах, вимоги до організації торгівлі, діяльності бірж тощо.

Ігнорування фінансової складової реформ призводить до імпорту іноземних цінових індексів, таких як Роттердам, що забезпечує паритет з міжнародними ринками, але позбавляє учасників ринку можливості встановлювати ціни, адекватні для ситуації на національному ринку.

У результаті, система породжує значні ризики неплатежів та створює загрози фінансовій стабільності. У цих умовах НКЦПФР за підтримки ЄС взяла на себе відповідальність за розробку плану реформування товарних ринків, створення фінансової інфраструктури та регулювання торгів.

Однією з головних передумов успішної реформи, наголошує НКЦПФР, є інституційний розподіл сфер відповідальності між регуляторами – умови та правила фізичного переміщення товарів включаються до наглядового режиму галузевих установ, у той час як регулювання фінансових аспектів торгів та умови використання фінансових інструментів – до сфери відповідальності фінансових регуляторів.

У запропонованій моделі організації товарних ринків автори виходили з наміру забезпечити баланс між відповідністю світовим передовим практикам та вартістю створення й функціонування відповідної інфраструктури, а також враховували необхідність забезпечити адекватний українській економіці рівень входу підприємців на ринок та вартості участі в торгах.

«Ми не пропонуємо чергову енергетичну реформу – ми розробили механізм реалізації попередніх реформ: газового ринку, ринку електроенергії. Реформи, які починались з гарних намірів, але без урахування необхідності розробки супутньої фінансової інфраструктури, реалізувались викривлено – одна не завершена, другу пропонують відстрочити як регулятори, так і самі учасники ринку, бо вона загрожує колапсом системі. Так стається, бо ринки не функціонують, як задумувалось. Вони досі потребують адміністративного «ручного керування», оскільки не забезпечують виконання своєї головної функції – встановлення балансу між покупцями та виробниками, не є прозорими та конкурентними. Тільки створення фінансової інфраструктури, модель якої ми розробили, дозволить збалансувати товарні ринки та встановлювати чесні для наших реалій ціни, й збільшити ефективність та конкурентоздатність української економіки», – зазначив Голова НКЦПФР Тимур ХРОМАЄВ.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: