НКЦПФР схвалила Стандарти корпоративного управління для професійних учасників фондового ринку

Метою такого кроку є забезпечення надійної та стійкої діяльності професійних учасників ринків капіталу, створення конкурентного середовища на фінансових ринках України, забезпечення захисту прав інвесторів і споживачів фінансових послуг. Про це йдеться у повідомленні прес-служби Комісії.

Зазначені Стандарти визначають підходи до побудови системи корпоративного управління та системи внутрішнього контролю, яка включає підсистеми комплаєнсу, управління ризиками, внутрішнього аудиту, а також визначають основні принципи формування політики винагороди в професійних учасниках.

Прийнятий документ враховує норми європейського законодавства з питань корпоративного управління і функціонування ринків капіталу та базується на Концепції корпоративного управління в професійних учасниках ринків капіталу України, затвердженої Рішенням Комісії від 29.03.2018 р. №173.

До появи цих Стандартів інфраструктура корпоративного управління в Україні була орієнтована виключно на емітентів цінних паперів. На даний момент система корпоративного управління, якщо й існує у професійних учасників, то є суто формальною і неефективною, а також такою, що не забезпечує відповідний контроль ризиків та захист прав інвесторів і споживачів фінансових послуг на належному рівні.

Описана у Стандартах система корпоративного управління повинна стати невід’ємною частиною системи управління ризиками професійного учасника і допомагати визначати схильність до ризиків та прийнятний рівень ризику, підтримувати адекватні внутрішні правила та процедури, спрямовані на попередження виникнення та управління ризиками, а також вживати адекватних заходів, спрямованих на мінімізацію зазначених ризиків.

З метою виявлення будь-яких ризиків невиконання професійними учасниками своїх зобов’язань, взятих у рамках провадження професійної діяльності, вони повинні також створити та підтримувати постійно діючі та ефективні підрозділи контролю, або визначити окрему посадову особу: комплаєнс-підрозділ (комплаєнс-офіцера), підрозділ внутрішнього аудиту (внутрішнього аудитора), підрозділ управління ризиками (ризик-офіцера).

Основним елементом системи корпоративного управління є наглядова рада з більшістю незалежних членів, яка є центром системи внутрішнього контролю. Її повинні мати всі професійні учасники, незалежно від організаційно-правової форми (ТОВ чи АТ). Професійні учасники, утворені у формі акціонерного товариства, при формуванні наглядової ради повинні керуватися нормами Закону «Про акціонерні товариства». Професійні учасники, утворені у формі товариства з обмеженою відповідальністю, повинні встановити порядок формування наглядової ради у своєму статуті.

Наглядова рада професійного учасника повинна мати постійно діючі комітети – комітет з питань призначень, комітет з винагород, комітет з питань аудиту, комітет з управління ризиками та інші за бажанням. У певних випадках, встановлених Стандартами, деякі комітети можуть бути об’єднані, також функції комітетів можуть бути передані на рівень наглядової ради.

За умови зміни чинного законодавства Україна у майбутньому зможе приєднатись до європейської практики та запровадити нову модель корпоративного управління із створенням органів управління двох типів – однорівневих та дворівневих – із наданням товариствам, у тому числі й тим, які є професійним учасником, права обирати певну модель розбудови корпоративного управління.

Рішенням Комісії передбачений значний перехідний період для розбудови системи корпоративного управління в професійному учаснику – документ набуває чинності з 1 січня 2021 року. Крім того, документом встановлений додатковий термін – до 1 січня 2022 року – на приведення до вимог цих Стандартів всіх внутрішніх документів професійного учасника.

Більш детально – у Стандартах корпоративного управління для професійних учасників фондового ринку

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: