Захист споживачів фінансових послуг відповідатиме міжнародним стандартам

Україна стала 120 державою у світі, де права споживачів фінансових послуг захищені законом. Відповідний Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав споживачів фінансових послуг» прийняла Верховна Рада. 

Упродовж останніх восьми років захистом прав споживачів фінансових послуг в Україні не опікувався жоден із держорганів. Як наслідок, тільки за 2018 рік лише Національний банк отримав понад 13 тис. скарг від споживачів, обурених якістю фінансових послуг. Водночас через відсутність відповідного мандату НБУ не мав можливості ані попередити зловживання, ані вжити заходів до порушників, інформує прес-служба Нацбанку.

Ухвалений Закон (реєстраційний №1085-1) має це змінити. Документ покладає на Національний банк зобов’язання із захисту прав споживачів фінансових послуг та надає йому інструменти регулювання поведінки учасників фінансових ринків щодо клієнтів. Таким чином, НБУ стане 98 центральним банком у світі, який реалізуватиме цю функцію.

Одна з головних новацій Закону – обов’язкове розкриття інформації про реальну вартість фінансових продуктів та послуг.

«Сьогодні оманливо вказані процентні ставки за кредитами різних, як банківських, так і не банківських фінансових установ, є одним із найпоширеніших порушень і одночасно однією з найбільших проблем громадян під час отримання фінпослуг. Адже реальні відсотки, які іноді в сотні разів перевищують зазначені в рекламі, можуть ставити людей у неочікуване, скрутне становище, підвищуючи соціальну напругу», – прокоментував ухвалення Закону Голова НБУ Яків СМОЛІЙ.

За його словами, такі приховані відсотки стануть неможливими після появи спеціального уніфікованого формату розкриття інформації.

«Це має позитивно вплинути на вартість кредитів, адже з ринку буде усунута асиметрія інформації, і фінустанови почнуть конкурувати не рекламними, а реальними ставками», – додав він.

Також ухвалений Закон дозволить усунути нав’язування фінансовими установами непотрібних послуг, зміну істотних умов договорів без попереджень чи в односторонньому порядку, а також передачу персональних даних третім особам. Це не вичерпний перелік порушень, проте саме з ними найчастіше стикаються українці, згідно з дослідженням USAID.

У Національному банку вже створений профільний підрозділ – Управління захисту прав споживачів фінансових послуг, який відповідатиме на скарги споживачів, розроблятиме нормативну базу, встановлюватиме вимоги до прозорості та достовірності інформації, яку банки та небанківські установи розкривають, проводитиме перевірки установ.

Також Національний банк вже опублікував проект Концепції захисту прав споживачів фінансових послуг, яка пропонує зобов’язати банки розкривати на своїх веб-сайтах та у рекламі достовірну та повну інформацію про продукти, а також розробити зручні «калькулятори» для порівняння вартості послуг.

Упродовж трьох місяців після ухвалення Закону НБУ сформує нормативно-правові акти, які міститимуть нові правила для небанківських фінансових установ, що дозволять зменшити частоту порушень.

Зі свого боку Проект USAID «Трансформація фінансового сектору» вітає прийняття Парламентом зазначеного Закону, повідомляється на офіційній сторінці Проекту у Facebook.

У Проекті вважають, що цей Закон – справжня революція у відносинах фінансових установ та людей. Він запроваджує абсолютно нову систему захисту прав споживачів фінансових послуг в Україні. Таку, яка відповідає кращим стандартам ЄС та розвинених країн.

Тепер українці будуть більш захищеними від недобросовісних дій фінансових установ, а самі фінансові установи будуть вимушені змінювати свої підходи до обслуговування населення, краще реагувати на скарги, бути більш клієнтоорієнтованими.

Обслуговування українців, продаж їм фінансових продуктів буде більш чесним, справедливим. У регуляторів фінринку з’являться нові повноваження та інструменти впливу на недобросовісних учасників ринку. Впровадження Закону зрештою приведе до зростання довіри населення до фінансового сектору.

«Тепер для того, щоб захистити українців, регулятори фінансового сектору отримали дієвий інструментарій для забезпечення «примусового» виконання законів, захисту прав споживачів фінансових послуг. Від нових правил гри на ринку споживчого кредитування виграють всі – і споживачі, і фінансові установи», – впевнена Заступник керівника Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору», один із авторів законопроекту Юлія ВІТКА.

Фахівці Проекту були причетними до написання законопроекту – від створення його першої версії в 2010 році до шліфування фінального документа на останньому етапі перед розглядом Парламентом.

Найголовнішим у прийнятому Законі є:

– документ запроваджує відповідальність фінансових установ за порушення прав споживачів фінансових послуг;

– регулятори фінансового сектору отримали нові повноваження захищати права споживачів фінансових послуг;

– відкориговано Закон «Про споживче кредитування»: тепер фінансові установи будуть зобов’язані повністю розкривати позичальникам їх витрати за кредитом (мова йде про різні додаткові та супутні послуги третіх осіб). Споживачі, які планують брати кредит, зможуть більш об’єктивно та реально оцінювати його вартість.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: