Розвитку споживчого кредитування заважають брак прозорості та приховані витрати

Результати «таємних закупівель» показали, що банки вже демонструють невеликі покращення у сфері споживчого кредитування.

Про це зазначається у прес-реліз за результатами круглого столу «Банки та споживче кредитування», який було організовано Проектом USAID «Трансформація фінансового сектору» спільно з ЛІГА.net.

Під час заходу йшлося про:

– результати третьої хвилі «таємних закупівель» у рамках дослідження ринку споживчого кредитування в Україні;

– нову роль НБУ у розкритті інформації для споживачів;

– спільну ініціатива Проекту USAID, ЛІГА.net та українських банків щодо запуску нового інструменту порівняння (ЛІГА.Money) для покращення якості інформації для споживачів фінансових послуг.

Попри незначні поліпшення, українські банки все ще не дотримуються багатьох положень Закону «Про споживче кредитування». Жоден з досліджених банків не отримав повністю позитивної оцінки за дотримання вимог Закону 2017 року, що свідчить про те, що перед банками ще довгий шлях до клієнто-орієнтованих практик. Найчастіше порушення законодавства стосувалися розкриття інформації на переддоговірному етапі, незаконних умов договорів, розрахунку реальної вартості кредиту та питань послуг третіх осіб. Обов’язкове страхування для надання кредитів на особисті потреби на суму 5000 – 5500 грн., яке вимагалося 14 банками із 20 учасників дослідження методом «таємного покупця», все ще є серйозною проблемою.

При укладанні кредитного договору споживачам відмовляли у їхньому законному праві обирати страхову компанію. Вимога банків укладати договори страхування також значно підвищує фактичні витрати за кредитом. За кредитними договорами, укладеними «таємними покупцями», заявлена реальна річна процентна ставка банків (враховує всі платежі на користь банку та не враховує страхування) становила від 54% до 338%, а середня ставка складала 119%.

Дослідження свідчить про те, що розвитку споживчого кредитування в Україні заважають брак прозорості та приховані витрати. Найкращим кредитом є кредит з найменшою реальною процентною ставкою, яка враховує всі платежі та комісійні винагороди.

Для візитів методом «таємного покупця» було відібрано 20 банків (у тому числі 15 банків з обсягом споживчих кредитів понад 500 млн. грн.) у 6 великих містах України. Всього було зроблено 71 візит, у результаті яких було укладено договори про споживчий кредит. Спеціально навчені виконавці дослідження звертали увагу на такі аспекти: рекламні/інформаційні матеріали, надання усної інформації консультантами банків, етап, на якому розкривалася інформація, укладання договору та погашення кредитів.

«Це наше третє дослідження у сфері споживчого кредитування. Його результати є незадовільні, але вони не здивували нас. Виконання банками та іншими кредиторами чинного законодавства є фактично добровільним. Але це зміниться у січні 2020 року, коли наберуть чинності норми нового закону про захист прав споживачів, які передбачають санкції за порушення у сфері споживчого кредитування. Банкам треба підготуватися», – зауважила Заступник керівника Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» Юлія ВІТКА.

«Ми розуміємо, що на зміну культури кредитування в Україні у відносинах між банками та споживачами фінансових послуг потрібен час. Отже, у партнерстві з провідними банками та ЛІГА.net ми впроваджуємо на новому веб-сайті порівняння кредитів такі принципи, як чіткість, точність, відповідальність та простота. ЛІГА.Money буде справедливо та прозоро формувати ренкінг банківських кредитних продуктів за реальною вартістю кредиту та якісною оцінкою щодо поваги до прав споживачів. Вважаємо, що це сприятиме клієнто-орієнтованості банківських послуг, підвищенню рівня фінансової грамотності та зробить вартість кредитів більш конкурентною», – зазначив Керівник Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» Роберт БОНД.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: