Керівники компаній песимістично ставляться до перспектив зростання світової економіки

Частка керівників компаній, песимістично налаштованих щодо зростання світової економіки, досягла рекордно високого рівня.

Основні результати опитування

Такими є результати 23 «Опитування керівників найбільших компаній світу», яке щорічно проводиться компанією PwC. У дослідженні взяли участь 1581 особа з 83 країн. Звіт з результатами був представлений на Всесвітньому економічному форумі в Давосі (Швейцарія).

Згідно з дослідженням, 53% всіх респондентів прогнозують уповільнення темпів економічного зростання у 2020 році. У 2019 таких керівників було 29%, а в 2018 році частка песимістів складала лише 5% від загальної кількості респондентів. Для порівняння, частка учасників опитування, які прогнозують збільшення темпів економічного зростання, знизилася з 42% в 2019 році до 22% в 2020 році.

Особливо багато песимістично налаштованих щодо зростання світової економіки серед керівників компаній у Північній Америці, Західній Європі та на Близькому Сході: відповідно 63%, 59% і 57% респондентів з цих регіонів прогнозують уповільнення зростання світової економіки в майбутньому році.

«Враховуючи напруження у торгових відносинах, наявність геополітичних проблем і відсутність узгодженої позиції по боротьбі зі зміною клімату, зниження впевненості в подальшому економічному зростанні не викликає подиву. Ті проблеми, що стоять перед світовою економікою, не є новими – новим став їх масштаб і швидкість, з якою відбувається ескалація деяких з цих проблем. Для присутніх в Давосі керівників ключове питання полягає у виробленні узгоджених підходів до вирішення зазначених проблем», – наголосив Президент міжнародної мережі фірм PwC Боб МОРІЦ. – Попри рекордно високий показник песимістично налаштованих керівників, для бізнесу, як і раніше, існують реальні можливості для подальшого розвитку. Протягом останніх 10 років компаніям доводиться працювати у складних умовах. За цей час багато з них розробили і почали реалізовувати адаптивні стратегії, сконцентрували увагу на те, щоб відповідати мінливим очікуванням зацікавлених сторін, а також накопичили необхідний досвід – все це дозволяє їм пережити економічний спад і забезпечити подальше процвітання».

Керівники менш упевнені у зростанні виручки своїх компаній

Керівники компаній також не надто оптимістично оцінюють перспективи зростання власних компаній в 2020 році: лише 27% керівників відзначили, що вони «дуже впевнені» у зростанні свого бізнесу протягом наступних 12 місяців – це найнижчий рівень з 2009 року і нижче показника минулого року, коли таких керівників було 35%.

Хоча рівень впевненості в цілому знизився в усіх регіонах світу, показники сильно різняться по країнах: серед найбільших у світі економічних держав найвищий рівень впевненості в Китаї і Індії – 45% і 40% відповідно, в США – 36%, в Канаді – 27%, у Великобританії – 26%, в Німеччині – 20%, у Франції – 18%, а в Японії лише 11% керівників компаній дуже впевнені в тому, що в 2020 році виручка їх компаній збільшиться.

Зміна настроїв керівників у відповідях на питання про перспективи зростання виручки їх компаній виявилося відмінним прогностичним параметром зростання світової економіки. Аналіз прогнозів, зроблених керівниками компаній починаючи з 2008 року, свідчить про тісні кореляції між упевненістю керівників компаній в зростанні виручки в майбутні 12 місяців і фактичним зростанням світової економіки. Якщо кореляція результатів дослідження збережеться, то в 2020 році темпи зростання світової економіки можуть сповільнитися до 2,4%, що нижче за велику кількість оцінок, включаючи зроблений в жовтні прогноз МВФ про зростання світової економіки на 3,4%.

Ринок США перестає бути привабливим для китайських компаній з точки зору зростання бізнесу

В цілому США продовжує займати перше місце в рейтингу ринків, які розглядаються керівниками компаній для забезпечення зростання бізнесу в найближчі 12 місяців: 30% респондентів вважають його пріоритетним для своїх компаній. Потенціал ринку Китаю відзначили 29% респондентів. Однак, у зв’язку з триваючими торговими конфліктами і політичною напруженістю між США і Китаєм, американський ринок став набагато менш привабливим для керівників китайських компаній. У 2018 році 59% керівників китайських компаній назвали США в якості одного з трьох пріоритетних ринків для зростання своїх компаній, тоді як в 2020 році таких респондентів – всього лише 11%. Від втрати привабливості ринку США виграла Австралія: 45% керівників китайських компаній тепер розглядають Австралію в числі основних ринків для зростання бізнесу, два роки тому таких керівників було лише 9%.

Країни, які посіли третє, четверте і п’яте місце в п’ятірці пріоритетних ринків для зростання бізнесу в минулому році, залишилися на своїх місцях – Німеччина (13%), Індія (9%) і Великобританія (9%). Хороший результат для Великобританії, враховуючи невизначеність, пов’язану з виходом країни з ЄС. Відразу за ними йде Австралія, різке поліпшення позиції в рейтингу якої пов’язано із збільшеною привабливістю австралійського ринку для керівників китайських компаній.

Зростаюче занепокоєння у зв’язку з відсутністю визначеності щодо перспектив економічного зростання

У 2019 невизначеність щодо перспектив економічного зростання не увійшла в десятку основних загроз для перспектив зростання бізнесу, зайнявши 12 місце в рейтингу. У 2020 році ця загроза виявилася відразу на третьому місці, поступившись місцем торговим конфліктам (ще один ризик, з яким керівники компанії стали приділяти підвищену увагу) і надмірного регулювання, яке незмінно лідирує в рейтингу загроз для керівників компаній. Респонденти також висловлюють зростаюче занепокоєння у зв’язку з кіберзагрозами, а також зміною клімату і збитком, який наноситься навколишньому середовищу. Однак дана проблема, як і раніше, не входить в першу десятку загроз для зростання бізнесу, так як її, на думку опитаних керівників, затьмарює масштаб інших ризиків.

Здійснення нагляду/контролю за кіберпростором

Незважаючи на те, що керівники компаній у всьому світі прямо висловлюють занепокоєння з приводу загрози надмірного регулювання, вони також прогнозують значні зміни нормативно-правової бази в частині регулювання діяльності в технологічному секторі. Понад дві третини керівників компаній у всьому світі вважають, що уряди країн введуть нове законодавство з метою регулювання контенту в інтернеті і соціальних мережах і розукрупнення домінуючих технологічних компаній. Більшість керівників компаній (51%) також прогнозують, що уряди країн зобов’яжуть приватний сектор надавати фінансову компенсацію фізичним особам за що збираються персональні дані.

Однак опитані керівники компаній дотримуються двох різних позицій щодо того, чи вдається уряду при розробці нормативних документів про конфіденційність і захист персональних даних знайти оптимальний баланс між зміцненням довіри споживачів і забезпеченням конкурентоспроможності бізнесу: 41% керівників заявляє, що уряд дійсно знаходить оптимальний баланс, а 43 % вважають, що цього не вдається зробити.

Проблема підвищення кваліфікації

Хоча дефіцит фахівців, які мають необхідні навички, як і раніше, займає перше місце серед загроз для зростання за оцінкою керівників компаній, і вони згодні з тим, що перенавчання (підвищення кваліфікації) є найкращим способом усунення цього дефіциту, їм не вдалося досягти великих успіхів у вирішенні цієї проблеми. Тільки 18% керівників компаній зазначили, що вони «істотно просунулися» у створенні програм підвищення кваліфікації. Подібний настрій відбивається і в відповідях співробітників компаній. За результатами окремого дослідження, проведеного PwC, 77% з 22000 співробітників компаній у всьому світі відзначили, що вони хотіли б освоїти нові навички або пройти перенавчання, проте лише 33% вважають, що їм була надана можливість розвинути цифрові навички, що виходять за рамки їх звичайних обов’язків.

«Керівники компаній, представники сфери освіти, уряду та громадянського суспільства повинні спрямувати зусилля на підвищення рівня продуктивності праці в усьому світі для забезпечення людей змістовної і значущою роботою з відповідним винагородою. Роль керівників компаній тут особливо значима. Незважаючи на існуючі побоювання в зв’язку з тим, як зміниться майбутнє ринку праці, люди готові вчитися і розвиватися і звертаються до своїх керівників, чекаючи від них заслуговуючий на довіру план професійного розвитку», – зазначив Боб Моріц.

Зміна клімату – загроза або шанс?

Незважаючи на те, що зміна клімату в цьому році не увійшла в першу десятку ризиків, що загрожують перспективам зростання, керівники компаній висловлюють зростаюче розуміння вигоди від прийняття заходів, спрямованих на зменшення, так званого, вуглецевого сліду. У порівнянні з результатами опитування десятирічної давності, в рамках якого останній раз підіймалося це питання, зараз стало вдвічі більше керівників компаній, які «повністю згодні» з твердженням, що інвестиції в заходи по боротьбі зі зміною клімату прискорять створення репутаційного переваги (30% в 2020 року порівняно з 16% в 2010 році), при цьому 25% керівників компаній сьогодні (порівняно з 13% в 2010 році) розглядають заходи по боротьбі зі зміною клімату як інструмент створення нової продукції і сервісних можливостей для своїх організацій.

У США і Великобританії частка керівників компаній, які вважають, що в результаті заходів по боротьбі зі зміною клімату виникають можливості по створенню продукції і надання послуг, залишається відносно стабільною, тоді як в Китаї думки керівників з цього питання різко змінилися за останні 10 років. У 2010 році лише 2% керівників китайських компаній пов’язували нові можливості для розвитку бізнесу з заходами по боротьбі зі зміною клімату, тоді як в 2020 році їх частка зросла до 47% – це найбільший приріст серед керівників компаній у всіх країнах, включених в дослідження. Однак для того, щоб ці можливості перетворилися в довгострокову успішну діяльність, компаніям необхідно впровадити принципи в області зміни клімату в усі ланки своїх ланцюжків поставок і на всіх етапах обслуговування клієнтів.

Більш детально – у 23 «Опитуванні керівників найбільших компаній світу»

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: