В Україні планують створити Бюро економічної безпеки

У Парламенті зареєстровано депутатський законопроект «Про Бюро економічної безпеки».

Як зазначається у пояснювальній записці до документа (реєстраційний №3087), його метою є розділення сервісної та правоохоронної функцій податкової служби, ліквідація податкової міліції, оптимізація структури та чисельності органів, які ведуть боротьбу зі злочинами у сфері фінансів, усунення дублювання їх функцій та створення Бюро економічної безпеки.

Законопроект визначає законодавче підґрунтя для створення незалежного державного органу, який повинен виконувати функції аналітичної оцінки, запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття злочинів у сфері формування та використання фінансових ресурсів держави, економічної безпеки.

Документом пропонується створити Бюро економічної безпеки (БЕБ) та встановлюються такі концептуальні положення.

  1. БЕБ буде здійснювати заходи із запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття злочинів у сфері формування та використання фінансових ресурсів держави.

Згідно із запропонованими змінами до Кримінального процесуального кодексу України до підслідності БЕБ належатимуть досудове розслідування таких злочинів, передбачених Кримінальним кодексом України:

– незаконне виготовлення, зберігання, збут або транспортування з метою збуту підакцизних товарів (ст. 204);

– підроблення документів, які подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи та фізичних осіб-підприємців (ст. 2051);

– протидія законній господарській діяльності (ст.206);

– ухилення від сплати податків, зборів (ст. 212);

– ухилення від сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ст. 2121);

– доведення банку до неплатоспроможності (ст. 2181);

– доведення до банкрутства (ст. 219);

– порушення порядку ведення бази даних про вкладників або порядку формування звітності (ст. 2201);

– фальсифікація фінансових документів та звітності фінансової організації (ст. 2202);

– шахрайство з фінансовими ресурсами (ст. 222);

– маніпулювання на фондовому ринку (ст. 2221);

– підроблення документів, які подаються для реєстрації випуску цінних паперів (ст. 2231);

– порушення порядку ведення реєстру власників іменних цінних паперів (ст. 2232);

– виготовлення, збут та використання підроблених недержавних цінних паперів (ст. 224);

– незаконне використання знака для товарів і послуг, фірмового найменування, кваліфікованого зазначення походження товару (ст. 229);

– незаконне збирання з метою використання або використання відомостей, що становлять комерційну або банківську таємницю (ст. 231);

– розголошення комерційної або банківської таємниці (ст. 232);

– незаконне використання інсайдерської інформації (ст. 2321);

– приховування інформації про діяльність емітента (ст. 2322);

– незаконна приватизація державного, комунального майна (ст. 233);

– привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем у разі, якщо предметом злочину є майно державної чи комунальної власності, або майно державного чи місцевих бюджетів, державних цільових фондів (ст. 191);

– протиправне заволодіння майном підприємства, установи, організації (ст. 2062);

– нецільове використання бюджетних коштів (ст. 210);

– видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету всупереч закону (ст. 211).

При цьому останні чотири злочини підслідні БЕБ, якщо вони не підслідні Національному антикорупційному бюро України.

Крім того, передбачено, якщо під час розслідування вищевказаних злочинів будуть встановлені інші пов’язані злочини (вказаний конкретний перелік статей), то БЕБ зможе їх також розслідувати.

При цьому розслідування щодо порушень, що віднесені до компетенції БЕБ, зможуть здійснювати виключно детективи БЕБ. Забороняється доручати здійснення досудового розслідування кримінальних правопорушень іншому органу досудового розслідування (ч. 5 ст. 36, ч. 3 ст. 216 КПК України).

Інші правоохоронні органи у разі отримання інформації про можливе вчинення злочину, віднесеного до підслідності БЕБ, зобов’язані будуть внести відомості про кримінальне правопорушення до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань та протягом трьох робочих днів прокурор зобов’язаний передати всі матеріали кримінального провадження до БЕБ для подальшого здійснення досудового розслідування.

  1. Встановлена максимальна кількість працівників БЕБ – не більше 3000 осіб, визначено вичерпний перелік підстав припинення повноважень, їх особливий правовий та соціальний захист, належні умови оплати праці.
  2. Визначено процедуру конкурсного відбору Директора БЕБ та його заступників. Конкурсна комісія формується з 6 осіб: трьох осіб, визначених Кабінетом міністрів України, та трьох осіб, визначених КМУ на підставі пропозицій донорів, які протягом останніх двох років надавали Україні міжнародну технічну допомогу у сфері запобігання і протидії корупції, боротьбі з економічними злочинами.

При цьому особи, які з 2010 по 2015 рік працювали в підрозділах правоохоронних органів, що займаються економічними злочинами, або ж в органах прокуратури не зможуть працювати в БЕБ.

Крім того, зберігається незалежність БЕБ, оскільки орган спрямовується та координується через Міністра фінансів, але останній не має істотного впливу на БЕБ.

  1. Детективи БЕБ будуть мати достатньо повноважень для здійснення оперативно-розшукової діяльності, а також досудового розслідування злочинів. Даний орган матиме право прямого доступу до автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та банків даних, держателем (адміністратором) яких є державні органи, наявність достатніх фінансових та матеріально-технічних ресурсів.
  2. Відповідно до проекту у складі центрального управління БЕБ діє підрозділ внутрішнього контролю з метою попередження, виявлення та відповідного реагування на прояви корупції, а також з метою контролю за дотриманням професійних та етичних стандартів працівників БЕБ.
  3. БЕБ щоквартально публікує звіт про свою діяльність на своєму офіційному веб-сайті.
  4. Передбачено ліквідацію податкової міліції, а також підрозділів контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері економічної безпеки Служби безпеки України.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: