Чи покращиться доступ до кредитів малих фермерів після відкриття ринку землі

Минулого тижня відбувся онлайн круглий стіл на тему «Сприяння іпотечному кредитуванню та доступу до кредитів для малих фермерів після відкриття ринку землі», організований Проектом Європейського Союзу та Світового банку «Підтримка прозорого управління земельними ресурсами в Україні», Незалежною асоціацією банків України за підтримки Офісу Президента України, інформує прес-служба НАБУ.

Виконавчий директор НАБУ Олена КОРОБКОВА зазначила, що обговорюючи з банками проблематику фінансування проектів на придбання с/г земель, виділено декілька напрямів, серед яких:

– недосконалість процедури звернення стягнення шляхом здійснення виконавчого напису нотаріуса – необхідні зміни до Постанови КМУ №1172 щодо переліку документів, які кредитор надає нотаріусу для вчинення виконавчого напису;

– забезпечення прозорих торгів через СЕТАМ – на сьогодні банки позитивно оцінюють роботу СЕТАМ, однак нещодавно відбулися зміни (Прозорро – адміністратор, СЕТАМ – організатор) – чи сприятиме це покращенню системи електронних торгів, покаже практика, є питання щодо можливості зупинення торгів, якщо кредитор та боржник досягли домовленості;

– вдосконалення відносин щодо емфітевзису – НАБУ брала участь у розробці відповідних змін до законодавства разом із експертами Світового банку, надавши низку пропозицій, очікується остаточна редакція законопроекту.

З боку Міністерства юстиції було зазначено, що є проблема у роботі нотаріусів, які неохоче здійснюють виконавчі написи при зверненні стягнення на заставлене майно боржника. І, враховуючи історію питання, зазначено про необхідність законодавчих змін.

Крім того, Уряд доклав чималих зусиль для запровадження інституту довірчої власності, який набагато краще захищає кредитора та мінімізує можливості для зловживань з боку боржника. Необхідно також вдосконалювати регулювання емфітевзису для більш активного використання цього інструменту.

Представники Національного банку зауважили, що коефіцієнти ліквідності – традиційно болюче для банків питання. Проте коефіцієнти відображають реалії ринку, а не бажання його учасників. Ці коефіцієнти існують для того, щоб банк міг об’єктивно визначити розмір кредитного ризику, на який він наражається.

Враховуючи досвід НБУ щодо реалізації заставлених земельних ділянок, статистики ФГВФО, для землі коефіцієнт 0,35 відображає об’єктивний рівень відшкодування, на який банк може розраховувати. Причина значних втрат при реалізації землі – тривалі і коштовні процедури звернення стягнення і продажу.

Проте є надія, що с/г земля буде суттєво більш ліквідною, що дозволить підняти коефіцієнт. Але це потребуватиме статистичного підтвердження. Прискорити процес коригування коефіцієнту ліквідності можна було б завдяки доступу НБУ до масиву даних щодо угод купівлі-продажу такої землі.

Крім того, враховуючи обмеження першого етапу земельної реформи, мова буде йти про невеликі кредити, до яких можна застосовувати оцінку ризику на груповій основі, а в цьому випадку застава не принципова. Отже, регулювання НБУ не буде істотною перешкодою для кредитування банками під заставу с/г землі.

На круглому столі було зазначено, що для вирішення проблеми недостатності застави (через низьку оцінку землі) Світовий банк з Урядом розробляють механізм часткових державних гарантій за кредитами на придбання землі. Цей механізм планується запровадити разом із стартом ринку, і він допоможе зменшити ризики для банків на етапі становлення ринку.

Аналізуючи досвід державної програми «5-7-9%», можна зазначити, що банки демонструють дуже обережний підхід до кредитування малого бізнесу, у тому числі жорсткі умови щодо застави під такі кредити. Цю програму можна вважати індикатором і для агросектору, адже більшу частину кредитів за цією програмою отримують саме аграрії.

Крім того, серед малих фермерів дуже великі побоювання не отримати необхідного фінансування під час відкриття ринку землі, і не мати можливості викупити землю, яку обробляють.

Майна для застави у таких господарств, як правило, обмаль. Тому Офіс Президента спільно з Урядом та Парламентом працюють над запровадженням додаткового гарантійного механізму, який дозволить зменшити ризики банків і скоротити їх вимоги щодо застави.

Також було зазначено, що принциповим питанням для успішного старту ринку землі та банківського кредитування під заставу землі є цінова прозорість. Вартість землі має бути обов’язковим елементом бази угод щодо купівлі-продажу землі. При цьому агрегована інформація про ціни має бути доступна для учасників ринку та банків.

Представники Уряду та Парламенту розповіли про найближчі законодавчі зміни, зокрема щодо законопроекту щодо державних гарантій для аграріїв, який ще буде обговорюватись із фракціями, і після цього буде прийнято рішення щодо його редакції, яка буде розглянута депутатами у другому читанні.

У проекті Держбюджету на 2021 рік поки що не передбачені кошти на фінансування фонду часткових держгарантій для агросектору, але є протокольне доручення щодо підготовки пропозицій до другого читання в цій частині. Також планується запровадити програму здешевлення кредитів на придбання землі для аграріїв (приватних господарств) до 3% річних.

Крім того, у пілотному режимі вже працює Аграрний реєстр. Поки що доступ до нього через особисті кабінети можуть отримати фермери. Згодом планується надати обмежений доступ до нього банкам, щоб отримувати необхідну для кредитного аналізу інформацію та документи.

Ідея такого реєстру або інформаційного «шлюзу» була запропонована під час перших зустрічей між НАБУ та Мінекономрозвитку, присвяченим відкриттю ринку землі. Тепер робота наближається до етапу тестування взаємодії банків з аграрним реєстром у пілотному режимі, фіналізації необхідних нормативних документів.

Модератор зустрічі Вікторія СТРАХОВА, яка одночасно представляє Офіс Президента та банківський сектор, підкреслила важливість для Президента України та його Офісу доступного кредитування дрібних фермерів. Підбиваючи підсумки, вона наголосила на необхідності зробити разом чітку дорожню карту, де потрібно зафіксувати ту проблематику, яка вже сформована на сьогодні, визначити шляхи вирішення (які частково були обговорені під час заходу) та дотримуватись виконання поставлених цілей і дедлайнів. Забезпечення реальних та доступних можливостей малим фермерам у придбанні с/г землі, необхідної для ведення ними бізнесу, дозволить зняти соціальну напругу навколо питання відкриття ринку землі.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: