Які українські компанії є найбільш прозорими

Відповідь на це питання міститься в Індексі прозорості сайтів українських компаній – 2019, який презентувала Професійна асоціація корпоративного управління у співпраці з Центром «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності» (КСВ) за підтримки CIPE та сприяння Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.

Як зазначається у прес-релізі ПАКУ, оцінка відбувалася на основі інформації, розміщеної на сайті компанії. Методика оцінювання була розроблена Beyond Business (Ізраїль) у співпраці з Центром «Розвиток КСВ», і оновлювалась у наступні роки. Наприклад, доповненням 2019 року стала оцінка нових критеріїв: відповідальне лідерство, гендерна рівність, також були розширені показники корпоративного управління.

Компанія отримує бали за наявність політики та результатів з таких питань, як корпоративне управління, чесні операційні практики, права людини та трудові практики, захист довкілля, відповідальне споживання та відносини з громадою. Крім того, оцінюються Звіти про управління, нефінансові звіти компаній, розміщені на сайтах, навігація сайтів та доступність розміщення інформації з КСВ.

Голова правління Центру «Розвиток КСВ» Марина САПРИКІНА зауважила: «З 2011 року ми є ініціаторами оцінювання рівня розкриття інформації з корпоративного управління, взаємовідносин із співробітниками, захисту довкілля та інших питань КСВ на сайтах українських компаній. Це допомагає продемонструвати бізнесу важливість прозорості та відкритості».

Учасниками оцінювання стали сайти компаній, які увійшли до ТОП-100 найбільших платників податків в Україні у 2019 році за даними Державної податкової служби. Було проаналізовано 86 сайтів (14 компаній не мають сайтів), серед яких 63 – приватних компаній та 23 – державних підприємств.

За словами Марини Саприкіної, дослідження показує, що з кожним роком все більше українських компаній роблять свою діяльність публічною. «Відслідковуючи Індекс за різні роки, можна побачити, як змінюється прозорість компаній. Наприклад, з 2017 року, коли ми додали звіти з управління, ми побачили наскільки зростала кількість звітів компаній. Дослідження не стоїть на місці, змінюються часи, додаються нові фактори й важливі критерії», – додала вона.

Голова Правління ПАКУ Олександр ОКУНЄВ повідомив, що таке дослідження планують зробити регулярним: «Ми плануємо повторити таке дослідження і намагатимемося вдосконалювати методологію, але збережемо основні критерії. Ми хочемо зробити так, щоб можна було порівняти результати 2019 року з наступними роками, щоб було видно, чи є прогрес, чи ні. І це буде наш внесок у розвиток вітчизняної економіки».

Дослідження показало, що найчастіше компанії розміщують на свої сайтах інформацію, що стосується охорони довкілля, трудових відносин, роботи з громадами, корпоративного управління, керівництва компанії, складу наглядової ради, інформації для інвесторів, антикорупційних програм.

«Вперше ми вирішили звернути увагу також і на особисте лідерство вищих керівників компаній, адже, на нашу думку, в компанії, що сповідує, наприклад, підтримку екологічних проектів, директор має просто по-людськи поділяти ці ідеї, особисто підтримувати проекти у цій сфері ще і як громадянин, а не тільки «по роботі», – вважає Олександр Окунєв.

Критерії, за якими оцінювались сайти компаній – зміст, звітність, доступність і навігація. Лідерами Індексу стали такі компанії: АБ «Укргазбанк», ПрАТ «Карлсберг Україна», АТ «ПУМБ». До десятки компаній з найвищим рівнем розкриття інформації увійшли: ДП «НАЕК «Енергоатом», АТ НАК «Нафтогаз України», ДП «НАЕК «Укренерго», ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг», ПрАТ «Укргідроенерго», АТ «Фармак», АТ «Укрзалізниця».

За секторальним аналізом найвищий рівень розкриття інформації продемонстрували компанії фінансової сфери, транспорту та постачання електроенергії. Найнижчий рівень прозорості у сфери будівництва та у секторі тимчасового розміщення й організації харчування. Державні підприємства мають практично по всіх критеріях і компонентах Індексу Прозорості вищі показники, ніж компанії приватної форми власності.

Рівень прозорості сайтів ТОП-10 компаній за 2019 склав 52,3%, водночас рівень ТОП-100 компаній дорівнює 25,5%. Здебільшого компанії на корпоративних сторінках розкривають інформацію про свої політики й програми у сфері охорони довкілля, трудових відносин, роботи з громадами та деяких питань корпоративного управління. Практично відсутня інформація про програми захисту прав людини, роботу з постачальниками та лідерства керівництва, в тому числі у соціальних питаннях. Не є розповсюдженою і практика розкриття інформації про структуру власності, створення структур управління корпоративною соціальною відповідальністю та залучення стейкхолдерів.

Лише 31 компанія з числа найбільших платників податків України оприлюднила Звіти про управління 2019 року. Нефінансові звіти за 2019 рік оприлюднили на своїх сторінках лише 6 компаній. 7 компаній відзначили Цілі сталого розвитку на сторінках корпоративних сайтів.

Більш детально – в Індексі прозорості сайтів українських компаній – 2019

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: