У сфері фінансів зростатиме попит на послуги BigTech-фірм

Голова НБУ на своїй сторінці у Facebook поділився цікавими фрагментами звіту Ради фінансової стабільності щодо впливу технологічних корпорацій на розвиток фінансових ринків.

Як зазначив Кирило ШЕВЧЕНКО, партнерство між великими BigTech-фірмами й чинними фінансовими установами можуть мати форму взаємодії, де BigTech-фірми є посередниками між фінансовими установами та їхніми клієнтами. Варіантом моделі партнерства є «платформа», на якій BigTech-фірми, зазвичай, дуже великі технологічні компанії, знайомлять постачальників фінансових послуг зі своїми клієнтами.

Діяльність BigTech-фірм у сфері фінансових послуг приносить і  надалі приноситиме суттєву вигоду як для фінансової інклюзії, так і для добробуту спожи BigTech-фірм у сфері фінансових послуг вачів. Це стосується здебільшого країн, що розвиваються, де населенню може бракувати певних форм доступу до фінансових послуг. Клієнти BigTech-фірм таким чином отримають доступ до фінансових систем, що надасть їм перевагу у формі певних засобів захисту, передбачених нормативно-правовими актами про захист прав споживачів і страхування депозитів, що підвищить їх впевненість у фінансових послугах, а також сприятиме фінансовій стабільності.

Ризики щодо захисту споживачів від діяльності BigTech-фірм можуть бути більшими у країнах, що розвиваються, ніж у розвинених країнах. Це пов’язано з рівнем фінансової грамотності споживачів. Майже 3,5 млрд. дорослих, більшість із яких проживають у країнах, що розвиваються, бракує базових фінансових знань.

У деяких країнах, що розвиваються, слабшим є захист прав споживачів і засади нагляду за фінансовими компаніями, що зумовлює більшу вразливість споживачів до отримання фінансових послуг, які не відповідають їхнім потребам і профілям ризику. Перш за все, мова йде про кредитування.

Надання фінансових послуг BigTech-фірмами може підвищити добробут споживачів.

BigTech фірми можуть сприяти відновленню економіки після згубного впливу на неї карантину як шляхом надання цифрових фінансових продуктів, які підвищують залученість, знижують трансакційні витрати і підтримують підприємництво, так і шляхом сприяння розподілу державних виплат, спрямованих на зниження можливих економічних наслідків карантину.

Збільшення цифрових платежів може знизити витрати й труднощі, пов’язані з використанням готівки. Зростання кількості інших послуг, які пропонують BigTech-фірми, може покращити економічні прогнози для малого бізнесу під час економічного спаду.

Збільшення використання фінансових та інших послуг, які надають BigTech-фірми, можуть також сприяти фінансовій інклюзії. Це може бути додатковим стимулом для чинних фінансових установ до опанування ними інновацій. Відповідно до юрисдикцій певних країн, що розвиваються, банки не квапляться надавати невідкладну кредитну допомогу, на відміну від BigTech-фірм.

Водночас зростання електронних платежів і скорочення приймання готівки може мати згубний вплив на споживачів, які покладаються на готівку або перебувають в цифровій ізоляції. Особливо це може становити проблему для тих, хто проживає у віддалених регіонах країн, що розвиваються.

Є певні свідчення, що з початком карантину кількість шахрайств, кіберзагроз і зловмисних дій у певних юрисдикціях зростає.

Зростання попиту на послуги BigTech-фірм і відповідне зростання їхньої клієнтської бази може надалі посилити занепокоєння щодо домінування цих фірм на ринку, захисту приватних даних, наслідків для конкуренції і системної важливості.

Регуляторна нормативна база має залишатися гнучкою, щоб адаптуватися до мінливих бізнес-моделей і видів діяльності. Діяльність BigTech-фірм у сфері фінансових послуг у країнах, що розвиваються, загалом розпочалася з пропонування обмеженого обсягу послуг, таких як платежі, але вони швидко розширили свою пропозицію до кредитних чи інвестиційних продуктів.

Карантин може прискорити впровадження цифрових платежів і електронних грошей. Це може вплинути на поведінку платників, зокрема прискорити тенденцію до переходу на цифрові платежі, перш за все ті, що не потребують близької відстані між продавцем і споживачем. Це може охоплювати ті платіжні послуги, які надають BigTech-фірми, наприклад засобами цифрових гаманців. Карантин може також прискорити прийняття інших фінансових послуг, які надають BigTech-фірми, що може бути зумовлено неспроможністю споживачів фізично відвідувати філії фінансових установ через заходи соціального дистанціювання.

Більш детально – у Звіті BigTech-фірми у галузі фінансів на ринках, що розвиваються, та країнах, що розвиваються

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: