Як працюватимуть банки в новій реальності

Залежно від того, чи зможуть банки переосмислити свою діяльність, перейти на цифрову економіку, управляти своїми витратами і ризиками, вони можуть як знайти нові точки зростання в період світової нестабільності, так і опинитися під загрозою дефолтів клієнтів і падіння прибутковості. Таким є прогноз KPMG Global.

KPMG виділяє такі основні тенденції.

Нові канали

Карантин прискорив відмову від банківського обслуговування у відділеннях і перехід на цифрові технології. У багатьох країнах і юрисдикціях було закрито від чверті до третини філій банків. Водночас кількість користувачів цифрових банківських послуг різко зросла: у багатьох з них використовувалося на 50% більше цифрових послуг, а кількість нових користувачів цифрових каналів зросла приблизно на 20%.

Кількість філій банків ще більше скоротиться. Вони стануть меншими за розміром і будуть більш цифровими. Їх роль зводитиметься до допомоги клієнтам при роботі з більш складними фінансовими продуктами і рішеннями.

Функціональність цифрових каналів буде швидко і масштабно розвиватися.

Клієнти очікують можливості самообслуговування або віддаленого обслуговування, наприклад, через онлайн-чат-бот або цифрового помічника.

Кол-центри будуть перепрофільовані на консультативну функцію.

Банки представлять нові інтегровані пакети електронної комерції, щоб залучити більше малих підприємств в інтернет. Ми побачимо зростання нових інтегрованих рішень і пакетів електронної комерції.

Прискорення розвитку цифрової інфраструктури

Зростає значення інструментів аналітики даних. Для ефективної персоналізації та взаємодії з клієнтами будуть потрібні машинне навчання і штучний інтелект.

Придбання та партнерство з гнучкими фінтех компаніями, платіжними порталами і фірмами електронної комерції матимуть вирішальне значення для створення прямих цифрових рішень і збільшення швидкості виведення продуктів на ринок.

Зростатиме кількість банків, що укладають союзи з великими мережевими гравцями, такими як Visa, Mastercard, Union Pay і Worldpay.

Нішеві фінтех компанії і нові гравці продовжуватимуть зростати.

У центрі уваги буде операційна стійкість, неосновні види діяльності будуть передані на аутсорсинг. Банкам необхідно буде постійно приділяти увагу надійності і безпеці своїх платіжних послуг, особливо від кібератак.

Поява нових операційних моделей

У розпалі карантину збільшилися витрати на забезпечення масової віддаленої роботи співробітників і обслуговування потоку нових кредитів. Витрати і операційна ефективність ще ніколи не були настільки важливі.

Зміни у вартості та операційній динаміці після карантину призведуть до зростання базових витрат банків. Забезпечення операційної діяльності, комунікації зі збільшеною кількістю співробітників, що працюють вдома, і посилення заходів запобігання шахрайства значно збільшать витрати банків.

Банки зможуть отримати деяку економію за рахунок зниження експлуатаційних витрат на власність, підвищення оцифрування та автоматизації, скорочення витрат на папір, а також скорочення використання готівки і банкоматів.

Витрати на персонал, продуктивність і пакети винагороди будуть переглянуті. Негайне перезавантаження балансу між прогнозованим зниженням попиту на традиційні послуги і продукти та позиції щодо врегулювання боргу будуть необхідні. Це збільшить витрати на персонал приблизно на 3%.

Способи роботи і необхідні навички співробітників зміняться назавжди

У цілому під час карантину продуктивність банків у багатьох країнах зросла, оскільки персонал швидко адаптувався до роботи з дому. Разом з тим, зростає тиск на співробітників через поєднання роботи і сімейного життя. З’явиться гібридна модель роботи. Збережеться високий рівень віддаленої роботи, персонал працюватиме переважно в цифровому форматі. Вимоги корпоративного офісу будуть переглянуті і в деяких випадках значно перероблені. Зростання використання автоматизації, що дозволить персоналу зосередитися на найбільш важливих напрямах роботи, які поліпшують якість обслуговування клієнтів.

Необхідні лідерські та управлінські навички зміняться. Лідерам потрібно буде створити інклюзивну культуру високої продуктивності. Організації переглядатимуть склад персоналу, політики залучення, утримання і розвитку співробітників як з географічної точки зору, так і для того, щоб зрозуміти, чи мають вони рівень залученості та різноманітності, необхідний для того, щоб підготуватися до майбутнього.

Зростає значення інвестицій у підтримку та навчання персоналу. Важливе місце матиме орієнтація на забезпечення обізнаності персоналу про протоколи та передові методи кібербезпеки, а також інвестиції в платформи для спільної роботи з високим рівнем кібербезпеки.

Нові методи управління ризиками

Банкам необхідно буде переоцінити свою стійкість з усіх аспектів ризику.

Необхідно переглянути моделі ризику банків, а кредитними портфелями динамічно управляти. Критерії кредитування, ймовірно, стануть більш жорсткими.

Доступність і якість даних необхідно буде покращувати в рамках функції управління ризиками. Звітність також повинна буде стати більш складною, щоб забезпечити обмін у реальному часі, обговорення і зворотний зв’язок.

Розширені дані та аналітика, а також штучний інтелект матимуть вирішальне значення.

Підтримка і постійне оновлення засобів кіберзахисту буде обов’язковою умовою. Банкам також необхідно переконатися, що у них є надійні механізми для моніторингу дотримання всіх вимог.

«Ми спостерігаємо подібні тенденції в Україні. Банки швидко перебудувалися технічно і перейшли на віддалену роботу. Однак попереду ще довгий шлях адаптації для того, щоб віддалений формат став ефективним. Необхідні культурні зміни, зміни в політиках і процедурах банку, цифровий онбордінг та адаптація, а також інструменти і навички ефективної командної роботи в новому форматі. Ключовим фактором успішної адаптації буде досвід співробітників (Employee Experience)», – вважає Віталій ВЕСЕЛЬСЬКИЙ, Заступник директора, практика з надання консультаційних послуг у сфері ІТ і кібербезпеки KPMG в Україні.

Більш детально – у Звіті KPMG Banking in the new reality

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: