Як НБУ захищає права споживачів фінансових послуг

Рік тому Національний банк отримав повноваження на захист прав споживачів фінансових послуг. Упродовж цього року йому вдалося закласти фундамент нових, прозоріших та цивілізованіших відносин між фінансовими компаніями та їхніми клієнтами. Про це зазначається на офіційній сторінці регулятора у Facebook.

Реклама банківських кредитів та депозитів

Нацбанк має чітку позицію: реклама має містити повну інформацію про вартість та основні умови банківської послуги чи продукту, не повинна ускладнювати сприйняття інформації, а текст має бути придатним до читання. Клієнти повинні розуміти, скільки насправді коштує депозит, кредит тощо. Результати 2020 року: найбільші 50 українських банків розкрили повну, прозору та достовірну інформацію на своїх сайтах, а також скорегували роботу депозитних калькуляторів. З іншими – НБУ проводить активну роботу. Також працює над виправленням «мінусів» у рекламі.

Мікрокредитування

НБУ виступає за інформаційну симетрію у послугах як банків, так і небанківських установ. Наступний крок – робота з фінкомпаніями. У 2020 році Верховна Рада ухвалила закон, який поширив вимоги до споживчих кредитів і на мікрокредити. А це означає повну прозорість. Ставка за мікрокредитами має включати усі без винятку витрати споживача, а штрафи не можуть перевищувати максимально встановлену планку. Національний банк зі свого боку розробив відповідні вимоги до фінансових компаній. Вони запрацюють вже у 2021 році. Але очевидно одне: фінкомпанії повинні будуть розкривати повну ставку за невеликими позиками. Не 0,01% із зірочкою, а саме повну ставку, яка включає всі витрати споживача.

Банківські договори

Регулятор розробив додаткові вимоги до банківських договорів про кредит, депозит або відкриття рахунку, які затвердить у січні 2021 року. Їхнє завдання – уніфікувати шаблони договорів. Сьогодні ще існує проблема, коли деякі договори складно прочитати через дрібний шрифт, інші – можуть не містити інформації про розмір процентної ставки за вкладом (депозитом), про наслідки невиконання обов’язків за договором або обмежувати клієнта у правах. Нові вимоги це виправлять.

Захист персональних даних

У 2020 році НБУ почав співпрацювати з омбудсменом з прав людини. Головне завдання – спільно забезпечити належний рівень захисту персональних даних під час надання фінансових послуг, припиняти випадки незаконної обробки та поширення персональних даних. У межах співпраці Нацбанк та Уповноважена Верховної Ради з прав людини обмінюються аналітикою та статистикою, зокрема за результатами розгляду звернень про захист персональних даних, розробляють спільні пропозиції до проектів законів, нормативно-правових актів, державних програм тощо.

Нові правила роботи для колекторів

На жаль, не рідкість, коли спілкування з боржником містить шантаж, погрози відібрати житло, цілодобові дзвінки родичам. Тому НБУ спільно з депутатами та Уповноваженою з прав людини напрацювали законодавчі зміни, які встановлять цивілізовані правила гри під час врегулювання простроченого боргу. Відповідний законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості» (реєстраційний №4241) Верховна Рада вже прийняла у першому читанні.

Стратегія фінансової інклюзії

У 2020 році Національний банк спільно з Міжнародної фінансовою корпорацією розпочав роботу над Національної стратегією з підвищення фінансової інклюзії. Її ціль – максимальний доступ до фінансових послуг та продуктів для всіх українців. Серед завдань – не лише захист прав споживачів, а й підвищення фінансової грамотності, розвиток онлайн-каналів обслуговування клієнтів та інше. Бачення стратегії регулятор планує презентувати у І кварталі 2021 року.

Лінії комунікацій з НБУ

Якщо споживач вважає, що банк або фінансова компанія порушує його права, він можете звернутися до Національного банку. Для цього треба зайти на сайт НБУ (https://bank.gov.ua/), перейти на сторінку «Захист прав споживачів» і заповнити онлайн-форму для звернень (https://cutt.ly/JjPdZic), вказавши деталі проблеми. Онлайн-форма доступна 24/7, контакт-центр – у робочі години.

Упродовж року НБУ отримав майже 16 тисяч письмових звернень споживачів та понад 33 тисячі дзвінків до Контакт-центру. Це звернення та скарги на банки, фінансові компанії, які займаються мікрокредитуванням, колекторів, страховиків та інші фінустанови. Кожне звернення детально опрацьовано спеціалістами Нацбанку.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: