Як розвивається національна система фінансового моніторингу

Держфінмоніторинг оприлюднив результати своєї роботи за перше півріччя 2021 року.

УЗАГАЛЬНЕНІ МАТЕРІАЛИ

Згідно з ними, протягом звітного періоду відомством до правоохоронних органів було направлено 568 матеріалів (з них 364 узагальнених матеріали та 204 додаткових узагальнених матеріали), які направлені на розгляд до:

– органів прокуратури – 31 матеріал (з них 25 узагальнених матеріалів та 6 додаткових узагальнених матеріали);

– органів фіскальної служби України – 151 матеріал (з них 91 узагальнений матеріал та 60 додаткових узагальнених матеріалів);

– Національної поліції України – 188 матеріалів (з них – 166 узагальнених матеріалів та 22 додаткових узагальнених матеріали);

– Служби безпеки України – 125 матеріалів (з них – 61 узагальнений матеріал та 64 додаткових узагальнених матеріали);

– Національного антикорупційного бюро України – 56 матеріалів (з них – 14 узагальнених матеріалів та 42 додаткових узагальнених матеріали);

– Державного бюро розслідувань – 17 матеріалів (з них – 7 узагальнених матеріалів та 10 додаткових узагальнених матеріалів).

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів та із вчиненням кримінального правопорушення, становила 50,6 млрд. грн.

МІЖВІДОМЧЕ СПІВРОБІТНИЦТВО

З метою підвищення ефективності міжвідомчого співробітництва протягом звітного періоду Держфінмоніторингом вживалися координаційні заходи щодо виконання відповідними державними органами Плану дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5 раунду оцінки України Комітетом Ради Європи MONEYVAL. Так, Держфінмоніторингом забезпечено узагальнення інформації, наданої державними та правоохоронними органами про хід виконання Плану дій у 2020 році та направлено зведену інформацію до Кабінету Міністрів України.

Надалі у лютому 2021 року був надісланий на розгляд Комітету Експертів Ради Європи MONEYVAL заповнений запитальник щодо Третього звіту про прогрес за результатами 5 раунду оцінки України Комітетом MONEYVAL. Звіт планується розглянути в рамках «письмової процедури» у поточному році.

Водночас у червні 2021 року відбулось одинадцяте засідання Урядової ради з питань запобігання та протидії. На засіданні Ради обговорено стан виконання пунктів Плану дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5 раунду оцінки України Комітетом MONEYVAL, зокрема, які стосуються необхідності внесення змін до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України.

Також Держфінмоніторингом у січні цього року було підписано Угоду про міжвідомче співробітництво між Держфінмоніторингом та Комісією з регулювання азартних ігор та лотерей. Метою цієї Угоди є налагодження взаємодії та інформаційного обміну для запобігання та протидії у сфері організації та проведення азартних ігор та лотерей.

ЗАКОНОДАВЧІ ІНІЦІАТИВИ

У рамках законодавчих ініціатив Держфінмоніторингу Урядом України було схвалено основні напрями розвитку національної системи фінансового моніторингу до 2023 року та План заходів щодо їх реалізації (Розпорядження Кабінету Міністрів України № 435-р від 12.05.2021 р.). Вказаний План покликаний імплементувати норми оновленого Базового Закону та міжнародних стандартів у сфері запобігання та протидії.

МЕТОДОЛОГІЧНА РОБОТА

Разом із тим, у рамках методологічної роботи спеціалістами Держфінмоніторингу:

– спільно з державними регуляторами було підготовлено рекомендації для суб’єктів первинного фінансового моніторингу – небанківських установ щодо подання з 1 січня 2021 року інформації про припинення діяльності відокремлених підрозділів та роз’яснення щодо е-кабінетів системи фінансового моніторингу;

– оприлюднено роз’яснення для банківських установ щодо електронної взаємодії з питань фінансового моніторингу, зокрема файлами типу L (файл-лист);

– за результатами проведеного дослідження ризиків використання неприбуткових організацій підготовлено огляд на тему «Використання неприбуткових організацій в незаконних цілях»;

– з урахуванням вимог Директив ЄС 2015/843 та 2018/843 за результатами узагальнення національного законодавства, кращих міжнародних практик, тематичних досліджень та невирішених проблемних питань, підготовлено та оприлюднено Керівні настанови «Управління діловими відносинами із політично значущими особами».

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: