Чи є перспективи у ринку облігацій в Україні?

На це питання шукали відповіді учасники круглого столу на тему: «Перспективи розвитку ринку облігацій в умовах децентралізації влади». Його було організовано Швейцарсько-українським проектом «Підтримка децентралізації в Україні» (DESPRO) та Громадською спілкою «Українське об’єднання ринків капіталу» (UCMA). Участь в обговоренні взяли представники НКЦПФР, Асоціації міст України, професійних учасників фондового ринку, рейтингових агентств, а також провідні науковці та експерти ринку капіталу.

СТИМУЛИ РОЗВИТКУ

Тих фінансових ресурсів, які є сьогодні в розпорядженні органів місцевого самоврядування, недостатньо для вирішення вкрай важливих питань, що стоять перед ними в процесі децентралізації. Таку думку в ході круглого столу висловив експерт з питань децентралізації та публічних послуг DESPRO В’ячеслав КОЗАК. Одним з ефективних механізмів у даному зв’язку може бути залучення цими органами необхідних коштів через використання різних фінансових інструментів, у тому числі шляхом випуску облігацій. При цьому мають відбутися якісні регуляторні зміни.

Актуальними проблемами, за словами пана Козака, також є організація процесу управління активами для місцевих рад та впровадження ними моделей бізнес-планування. Крім того, доцільно розглянути можливість створення в Україні пулу проектів місцевих громад.

Як зауважив Президент UCMA Сергій МОСКВІН, відродження вітчизняного ринку капіталу розпочнеться із розвитку ринку облігацій. Основним чинником при цьому мають стати зміни відповідного законодавчого та нормативно-правового регулювання.

Процеси погодження випусків облігацій місцевих позик зараз є дуже складними та тривалими, що відлякує потенційних емітентів, й Міністерству фінансів доцільно розглянути можливість їх спрощення.

Лінійка облігацій в Україні досить мала й потребує розширення. Вже висувалися ідеї випуску біржових облігацій. Цікавою темою для обговорення, на думку пана Москвіна, є й аналіз можливостей, стимулюючих факторів та переваг випуску муніципальних інфраструктурних облігацій, які відрізняються від облігацій місцевих позик.

ЗАКОНОДАВЧЕ РЕГУЛЮВАННЯ

Директор Департаменту стратегії розвитку фондового ринку НКЦПФР Максим ЛІБАНОВ розповів про основні законодавчі ініціативи у сфері ринку боргових фінансових інструментів. Зокрема, це законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо окремих видів облігацій) (реєстраційний №5068), покликаний вдосконалити законодавче поле усіх без виключення видів облігацій, крім ОВДП.

Після фінансової кризи та цілого ряду дефолтів ринок корпоративного боргу в Україні майже зник. Сьогодні емісії корпоративних облігацій, крім тих, що пов’язані з будівництвом, практично відсутні. Класичних корпоративних облігацій на ринку практично не існує. Причиною такої ситуації є криза довіри з боку інвесторів до такого інструменту, як незабезпечена корпоративна облігація, що породжує значні ризики.

Враховуючи це, Комісія за допомогою міжнародних консультантів розробила концепцію перезавантаження ринку облігацій, на базі якої ґрунтується вказаний законопроект. Він містить у собі дві ключові новації. По-перше, це збори власників облігацій. Цей механізм передбачає координацію дій таких власників на офіційному рівні та надання згоди емітенту на здійснення тих чи інших дій, що є розповсюдженою практикою у світі. По-друге, це інститут trusty – коли від імені власників облігацій з емітентом спілкується одна обрана ними особа. Це може бути професійний юрист чи фінансова компанія, яка на якісному висококваліфікованому рівні представляє власників облігацій, й має належну компетенцію. Відповідні механізми планується розповсюдити і на облігації місцевих позик.

Крім того, на розгляді в Парламенті перебуває проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо розкриття інформації на фондовому ринку та вдосконалення порядку емісії цінних паперів та розширення можливостей для залучення капіталу) (реєстраційний №5592), що передбачає трансформацію емісійної діяльності. Зокрема, ним спрощується механізм емісії, яка здійснюється шляхом приватного розміщення, та суттєво підвищуються вимоги до публічного розміщення цінних паперів.

ЗАБЕЗПЕЧЕНІ ОБЛІГАЦІЇ

Голова Правління Агентства по рефінансуванню житлових кредитів Сергій ВОЛКОВ повідомив, що вітчизняний ринок боргових інструментів представлений в основному корпоративними облігаціями. Історія цього інструменту достатньо сумна, адже по цих облігаціях було зафіксовано багато дефолтів.

У нашій країні практично відсутні облігації, забезпечені відокремленими активами. Натомість світовий ринок цих інструментів сягає 10 трлн. євро в еквіваленті. Саме вони мають стати основою відновлення ринку облігацій України в цілому. При цьому на розгляді у Верховній Раді з травня 2015 року перебуває законопроект «Про облігації, забезпечені відокремленими активами» (реєстраційний №2784), що містить відповідні законодавчі норми для регулювання ринку вказаних інструментів.

Пан Волков звернув увагу на таке поняття, як сек’юритизація – спосіб залучення оригінатором (міськрадою, комунальним підприємством тощо) інвестиційних коштів шляхом розміщення облігацій, забезпечених майбутніми грошовими надходженнями (платежами, паркувальними зборами тощо), права на які тимчасово відступаються спеціалізованому емітенту облігацій і в подальшому слугують джерелом розрахунків з інвесторами-власниками облігацій.

За його словами, випуск облігацій, забезпечених відокремленими активами, ініціює оригінатор – місцеві органи влади самостійно або через надання повноважень комунальному підприємству.

В якості забезпечення за облігаціями надаються майбутні надходження від експлуатації інфраструктурного об’єкту (збори, тарифи, оренда, плата за паркування, вхідні квитки тощо).

Оригінатор отримує кошти від розміщення облігацій інвесторам у повному обсязі.

У проспекті емісії може бути передбачено цільове спрямування залучень від розміщення облігацій на фінансування об’єкту інфраструктури (оснащення паркомісць, благоустрій, капітальний ремонт тощо).

Право власності оригінатора на об’єкт інфраструктури нікому не передається та не обтяжується заставою.

Комунальне підприємство або інший оператор продовжує експлуатацію об’єкту, але надходження акумулюються на спеціальному рахунку, з якого оплачуються його послуги та здійснюються виплати за облігаціями.

Такі надходження є єдиним джерелом виплат за облігаціями. Причому місцеві органи влади мають надати гарантії щодо певного рівня надходжень протягом обігу облігацій (рівня плати за паркування та тарифів, цін на квитки, вартості оренди тощо).

ПРАКТИЧНИЙ ПОСІБНИК

Слід зазначити, що на круглому столі було презентовано посібник під назвою «Емісія облігацій комунальних підприємств та місцевих позик», розроблений Швейцарсько-українським проектом «Підтримка децентралізації в Україні» та Громадською спілкою «Українське об’єднання ринків капіталу». У посібнику розповідається, що таке облігації, хто і навіщо їх випускає, як комунальному підприємству та міській раді стати емітентами облігацій, які дії вони мають здійснити та які документи підготувати для реєстрації випуску цих цінних паперів.

На конкретних прикладах розтлумачується, як правильно підготувати проспект емісії облігацій та яку інформацію має готувати й оприлюднювати емітент облігацій до завершення обігу розміщених цінних паперів та їх погашення.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: