Податковий індекс України досяг найвищого значення

60 експертів Податкового Комітету ЄБА поставили оцінки податковій системі України в рамках регулярного дослідження – Податкового Індексу.

Як зазначається у повідомленні Європейської Бізнес Асоціації, у результаті опитування з’ясувалося, що за період з травня 2016 року по квітень 2017 року показник незначно, але все-таки виріс. Наразі він становить 2,58 (з 5 можливих), що є по факту найвищою позначкою за всю історію проекту, починаючи з 2011 року. Хоча це зростання є доволі умовним, адже Індекс досі не перетнув межі негативної площини.

Під час розрахунків до уваги традиційно бралися 4 критерії:

– Якість податкового законодавства.

– Обтяжливість/легкість адміністрування податків.

– Фіскальний тиск.

– Якість податкового обслуговування (роботи податківців).

Загальне значення Податкового Індексу являє собою інтегральний розрахунок середнього значення кожного з вищенаведених критеріїв.

Своєрідною фішкою цьогорічного дослідження став окремий блок питань щодо актуальних змін податкового законодавства та їхній вплив на бізнес-середовище. У цій частині анкети бізнес-спільнота мала розповісти про те, що конкретно потрібно зробити, аби сплачувати та адмініструвати податки стало простіше та зручніше.

Володимир КОТЕНКО, Партнер, керівник податково-юридичної практики EY в Україні та Голова Податкового Комітету Європейської Бізнес Асоціації зазначив: «Податкова система, очевидно, еволюціонує. Респонденти відзначили зниження податкового тиску. Водночас, часті зміни до нормативних актів створюють своєрідний «законодавчий хаос», що було названо респондентами однією з основних негативних характеристик податкового законодавства. Загалом, незважаючи на досить скромний показник індексу – 2,58 (з 5 можливих), це все-таки найвищий бал за всю історію дослідження, починаючи з 2011 року. На це, вочевидь, також вплинули дії Мінфіну з нормалізації процесу відшкодування ПДВ та продемонстровані міністерством спроби виправлення помилок, накопичених у податкових правилах».

ПОДАТКОВЕ ЗАКОНОДАВСТВО

Як і минулого року, 67% експертів оцінили якість податкового законодавства України негативно і вважають, що воно потребує вдосконалення. При цьому 35% опитаних вважають зміни до податкового законодавства (в рамках Закону №1797-VIII від 21 грудня 2016 року) неефективними та неякісними. Показовим у цьому плані є також те, що лише 3% оцінили діючий податковий режим, як сприятливий для ведення бізнесу та залучення іноземних інвестицій.

Існує декілька причин, чому так відбувається. Серед них респонденти назвали такі: постійні зміни податкового законодавства; неоднозначність положень законодавства та протиріччя між ними; наявність численних суперечливих роз’яснень; складність норм; слабка правозастосовна практика; великий об’єм документів.

АДМІНІСТРУВАННЯ ПОДАТКІВ

Згідно з дослідженням, 25% респондентів вважають процедуру адміністрування більш-менш прийнятною (у попередньому дослідженні таку відповідь дали лише 15% опитаних). Переважна більшість респондентів (57%) зазначають, що процес адміністрування податків є обтяжливим, а 13% абсолютно незадоволені станом речей у цій сфері.

На думку опитаних експертів, основними факторами, які негативно впливають на підготовку податкової звітності та адміністрування, є:

– незрозумілі правила та роз’яснення щодо податкової звітності;

– надто багато часу, що витрачається на підготовку та подачу звітності та сплату податків;

– недосконалість електронної системи податкової звітності;

– кількість податків та зборів.

ФІСКАЛЬНИЙ ТИСК

Упродовж досліджуваного періоду прояви фіскального тиску відчули на собі 43% респондентів (у попередньому опитуванні – 66%). При чому 35% повідомили про те, що тиск був майже відсутній, і лише 3% експертів взагалі не стикнулися з цим явищем.

Серед поширених методів тиску респонденти назвали такі:

53% – упереджені рішення фіскальних органів;

49% – необґрунтовані інформаційні запити;

31% – обтяжливі податкові перевірки;

22% – пропозиції сплатити податки авансом;

16% – встановлення «завдань» за платежами до бюджету;

14% – відмови або штучні перепони під час подання звітності;

10% – залучення податкової поліції.

ПОДАТКОВЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ

Результати дослідження показали, що 50% опитаних абсолютно або переважно незадоволені якістю податкових сервісів. У попередньому дослідженні таких було трішки більше – 54%.

Натомість 27% респондентів підтвердили, що більш-менш задоволені якістю податкового обслуговування, і ще 23% утрималися від відповіді.

ВПЛИВ НА БІЗНЕС-СЕРЕДОВИЩЕ

На думку експертів, важливими кроками, які мали б значно полегшити ведення бізнесу у площині оподаткування, є такі:

– усунення протиріч між нормативно-правовими актами у сфері оподаткування;

– спрощення та уніфікація «правил гри», включаючи зменшення кількості різноманітних винятків;

– реформа Державної фіскальної служби та запровадження персональної відповідальності податкових аудиторів/інспекторів;

– завершення процесу створення служби фінансових розслідувань;

– впровадження податкових стимулів для інноваційних сфер бізнесу;

– регулювання оподаткування в зоні ATO тощо.

Більш детально – у Презентації ЄБА

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: