Небанківські фінансові установи України очима споживача

Таку назву мало дослідження, презентоване проектом USAID «Трансформація фінансового сектору».

НАПРЯМКИ ДОСЛІДЖЕННЯ

Як повідомив на презентації Керівник Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» Роберт БОНД, в дослідженні було приділено увагу чотирьом видам небанківських фінансових установ (НБФУ), а саме кредитним спілкам, лізинговим компаніям, компаніям, які надають короткострокові кредити, та ломбардам.

На його думку, по-перше, небанківські фінансові установи мають важливе значення для глибини та різноманітності фінансової системи. Ці небанківські джерела фінансування можуть задовольнити потреби в кредитуванні, які банки не задовольняють. Вони приносять конкуренцію до сфери фінансових послуг та можуть запропонувати індивідуальні продукти, які підходять і для підприємств, і для фізичних осіб. Ці установи також мобілізують диверсифіковані джерела заощаджень для інвестування.

По-друге, більший відсоток активів НБФУ до ВВП корелюється більшими рівнями економічного зростання та розвитку. У Європейському Союзі та США небанківські фінустанови складають переважну частину фінансового сектору.

По-третє, небанківські фінансові установи забезпечують життєздатність та стабільність фінансової системи. Як свідчить досвід України за останні роки, фінансові системи, які базуються на банківському фінансуванні, є вразливими до криз. Це має реальні наслідки для здатності малого бізнесу та споживачів здійснювати запозичення.

У презентованому дослідженні, за словами Роберта Бонда, йдеться про знання, ставлення та досвід, про які розповіли фізичні особи та представники малого бізнесу під час проведення фокус-груп та інтерв’ю споживачів фінансових послуг. Ці уявлення можуть бути не зовсім точними та послідовними, проте вони є реальними та надають цінну інформацію, на основі якої треба будувати спільні зусилля для сприяння зростанню фінансового сектору.

РЕЗУЛЬТАТИ

Результати дослідження базуються на проведенні 10 фокус-груп у чотирьох регіонах України: Києві, Харкові, Львові та Одесі. Респонденти представляли усі прошарки українського суспільства за віком, зайнятістю, соціальною приналежністю та статтю. Також у фокус-групах взяли участь представники вразливих верств населення, такі як сільські мешканці, матері-одиначки, студенти, пенсіонери тощо.

Наталя ІЛЬЇНА, Керівник напряму небанківських фінансових установ Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору», наголосила, що останнім часом ми маємо можливість спостерігати, наскільки змінилась структура фінансового сектору України. Скорочення кількості банків супроводжувалося зменшенням їх мережі майже на третину. Це, у свою чергу, супроводжувалося бурхливим зростанням кількості (майже на 1 тис. за три роки) небанківських фінансових установ. Відбувалося зростання і обсягів кредитування, яке ці установи надають населенню нашої країни. Так, якщо в 2014 році його обсяги становили менше 20 млрд. грн., то зараз ця цифра сягає 40 млрд. грн.

Наталя Ільїна також озвучила основні результати проведеного Проектом USAID дослідження.

Згідно з ними, більшість респондентів позитивно оцінюють небанківські фінансові установи як джерело кредитування. Головні переваги таких кредитів – нижчі вимоги до платоспроможності позичальників, швидші процедури укладання договорів (особливо з лізинговими компаніями та кредитними спілками), географічна близькість до клієнта через наявність розгалуженої мережі філій та анонімність (особливо, що стосується фінансових компаній з видачі миттєвих кредитів та ломбардів). Клієнти здебільшого готові платити більш високу плату за такі клієнтські зручності.

Респонденти з сільських регіонів надають перевагу кредитним спілкам через простіші процедури оформлення кредитів та можливість отримання кредитів на прийнятних умовах без застави чи поруки. Депозитні послуги кредитних спілок є менш популярними через відсутність покриття гарантіями Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.

Основними перешкодами для розвитку лізингу, який дуже активно працює на більш розвинених фінансових ринках, є низький рівень обізнаності про цей продукт та його переваги над купівлею обладнання та кредитом.

Великим попитом користуються ломбарди та компанії, які видають «кредити до зарплати», завдяки короткостроковим кредитам через інтернет та кіоски.

Учасники дослідження позитивно ставляться до послуг ломбардів як більш доступних та менш ризикових порівняно з іншими альтернативами. Послугами ломбардів активно користуються малозабезпечені громадяни для покриття щоденних витрат, а також представники працюючих верств населення та середнього класу у ситуаціях, коли терміново потрібні гроші.

Короткострокові кредити (які часто називають кредитами «до зарплати») є відносно новим феноменом для України, але вони швидко завойовують свою частку ринку та визнання клієнтів. Такі кредити – без застави, без вимоги надання підтверджувальних документів, з високими процентними ставками – надаються он-лайн та через розгалужену мережу фінансових компаній. Споживачі готові платити високу плату (1,5-2% на день) за такі кредити, які здебільшого не регулюються державними органами.

ОЦІНКА РЕГУЛЯТОРА

Питання обізнаності населення та малого й середнього бізнесу України щодо використання послуг небанківських фінансових установ є дуже актуальним, вважає Олександр ЗАЛЄТОВ, Член Нацкомфінпослуг. На сьогоднішній день на ринок небанківських фінансових послуг, як свідчать результати дослідження, припадає більше половини від обсягів банківського кредитування, й темпи його зростання триватимуть і надалі.

Крім того, пан Залєтов нагадав, що з 10 червня діяльність фінансових установ без ліцензії заборонена. Якщо фінансові компанії надаватимуть послуги без такої ліцензії, їх очікують штрафні санкції з боку регулятора.

Також є важливим питання наявності зловживань на ринку небанківського фінансового сектору України. Споживач не завжди розуміє у повному обсязі свою потребу у фінансових послугах і не завжди має можливість вибрати якісну послугу та надійну фінансову установу.

Олександр Залєтов закликав Проект USAID через рік знов провести подібне дослідження, щоб краще розуміти потреби споживачів, адже до кінця року вступають в дію й інші вимоги Нацкомфінпослуг до небанківських фінансових установ. При цьому в майбутніх дослідженнях доцільно б було значно розширити коло респондентів, і фізичних осіб, і особливо представників малого бізнесу, які зараз виступають драйвом національної економіки.

Більш детально – у Дослідженні «Небанківські фінансові Установи України очима споживача»

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: