Оцінка системи прийняття управлінських рішень в Україні

sbindikatorСвітовий Банк оприлюднив результати дослідження, яке аналізує взаємодію урядів різних країн світу з громадськістю в процесі формування регуляторних механізмів, що впливають на бізнес-середовище.

МЕТОДОЛОГІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ

Як повідомляє Державна регуляторна служба України, під час дослідження Global Indicators of Regulatory Governance розглядалася взаємодія уряду з громадськістю при формуванні правил, які впливають на бізнес-спільноту. Серед зацікавлених сторін: професійні асоціації, громадськість, іноземні інвестори. Проект досліджує як зацікавлені групи дізнаються про нові правила, розглядається і те, як вони можуть взаємодіяти з посадовими особами щодо змісту цих правил. Він також вимірює як уряди оцінюють можливий вплив нових правил у своїх країнах і чи є складовою частиною суспільних консультацій ці розрахунки. Крім того, проект досліджує такі компоненти, як передбачуваність регуляторного середовища та здатність зацікавлених сторін оскаржувати нормативні документи, а також доступність нормативно-правової бази у зведеному вигляді.

Аналізувалися такі показники: публікація тексту пропонованих правил до його вступу в дію; можливість внести зауваження до запропонованих правил; публічність звіту про результати консультативних процесів; проведення оцінки регуляторного впливу запропонованих правил; наявність спеціалізованого органу уряду, на який покладено завдання з перегляду оцінки регуляторного впливу; публічність результатів оцінки регуляторного впливу; процедура врахування урядом зауважень та пропозицій.

Світовим Банком досліджувались дані зі 185 країн: 46 країн в Африці, 30 – в Латинській Америці і Карибському басейні, 32 – в групі держав з високим рівнем доходу ОЕСР, 25 – в Східній Європі і Центральній Азії, 25 – у Східній Азії і Тихому океані, 20 – на Близькому Сході і в Північній Африці, 7 – в Південній Азії.

ПОЗИЦІЯ УКРАЇНИ

Загальний показник України складає 5,2 бали, що відповідає рівню країн Західної Європи. Від 0 до 1 оцінено такі показники України, як: оприлюднення проекту регуляторного акту – 0,8; проведення консультацій – 0,8; інформація (звіт) про результати консультацій – 0,8; проведення оцінки регуляторного впливу – 1; наявність спеціального органу, завданням якого є здійснення огляду та моніторингу оцінки регуляторного впливу, що проводиться іншими окремими установами або державними органами – 1; оприлюднення оцінки регуляторного впливу – 1.

В цілому, Україна посідає 5 місце за загальною оцінкою. При цьому п’ятнадцять країн мають оцінку 6, три країни – 5,7, три країни – 5,6, чотири країни – 5,4, чотири країни (в т. ч. Україна) – 5,2.

lyapina«Показники України виявилися на рівні таких країн, як Німеччина та Польща. Найкращі результати, очевидно, у Великої Британії, Канади та США. Така оцінка Україні, в першу чергу – це показник виконання процедур при прийнятті рішень Урядом. Наша висока оцінка базується на дисципліні оприлюднення проектів нормативно-правових актів, підготовки та оприлюднення аналізів регуляторного впливу до проектів регуляторних актів та наявності публічних консультацій.

Оприлюднення обґрунтування у вигляді аналізу регуляторного впливу та проведення консультацій спрямовані на те, щоб зробити регуляторні акти ефективними й результативними, тобто такими, що відповідають вимогам економіки України. Проектом оцінювався не зміст актів, а процедура їх прийняття. Зміст же залежить від того, на скільки ми дотримуємося цієї процедури, а також на скільки ефективно беруть участь у консультаціях об’єднання підприємців. Якщо дотримуватись усіх правил, то нормативно-правовий акт стає творчістю всіх учасників процесу», – заявила Голова ДРС Ксенія ЛЯПІНА.

ЗАСТОСУВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ

Отримані дані створюють картину консультацій і дають оцінку практики національних правил, що стосуються підприємницької діяльності, поряд з докладною інформацією того, як такі консультації і оцінка впливу застосовуються. Також Світовим Банком представлені детальні відомості про те, як і де громадськість може оскаржувати рішення регуляторних органів або отримати доступ до нормативно-правової бази.

Потреба у такому дослідженні з’явилася через зростання розуміння важливості прозорості та підзвітності Уряду в своїх діях перед громадськістю. Доступ громадян до процесу нормотворчості Уряду є центральним для створення сприятливого бізнес-середовища, в якому інвестори будують довгострокові плани. Висока якість консультацій з громадськістю також є запорукою високої якості регулювання.

Більше – у Звіті Світового Банку

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: