Як зміниться роль регулятора фондового ринку

В Асоціації правників України відбулося обговорення шляхів захисту прав інвесторів від зловживань на ринку капіталів та вдосконалення регулювання ринку. Організатором заходу виступив Комітет АПУ з корпоративного права та фондового ринку.

УДОСКОНАЛЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА

Як інформує прес-служба Асоціації, центральною темою заходу, в якому взяли участь представники АПУ, НКЦПФР, проекту USAID «Трансформація фінансового сектору», став проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту інвесторів від зловживань на ринках капіталу» (реєстраційний №6303).

Учасники обговорення погодились, що прийняття законопроекту дозволить виконати зобов’язання відповідно до пункту 16 Меморандуму між Україною та МВФ про економічну і фінансову політику. Саме з такою метою проект USAID звертався до Парламенту щодо підтримки законопроекту. Документ дозволить врегулювати діяльність НКЦПФР у відповідності до положень і вимог Меморандуму.

Також даний законопроект передбачає створення умов для приєднання України до Багатостороннього Меморандуму про взаєморозуміння (IOSCO MMoU) і розбудови міжнародного співробітництва у сфері протидії зловживанням на ринках капіталу. Це, на думку учасників заходу, значно підвищить рівень довіри до України з боку іноземних інвесторів.

На обговоренні йшлося також про те, що варто (і законопроект діятиме у цьому напрямку) змінити роль НКЦПФР як регулятора, надати йому можливості превентивно і системно впливати на ринок капіталів, а не щодня вишукувати порушників.

У цілому, сторони спільно дійшли висновку, що прийняття даного закону значно покращить статус НКЦПФР та підвищить рівень інвестиційної привабливості України.

ТРИРІВНЕВА СИСТЕМА НАГЛЯДУ

Згідно з інформацією, розміщеною на офіційній сторінці НКЦПФР у Facebook, Директор Департаменту стратегії розвитку ринків капіталу Комісії Максим ЛІБАНОВ на заході розповів про нову трирівневу систему нагляду на ринку, яка запропонована в зазначеному законопроекті. Зокрема, він відмітив: «На 1 рівні маємо гнучку і френдлі систему взаємодії з учасниками ринку у вигляді Оцінювання (examination). По суті оцінювання – це обстеження учасників ринку щодо дотримання ними вимог законодавства, метою цього етапу є виявлення ризиків і їх усунення. По суті Комісія допомагатиме учаснику ринку дотримуватися вимог законодавства. Комісія може використовувати певні пріоритети при здійсненні оцінювання, наприклад, сконцентруватися на певному виді професійної діяльності. Якщо на етапі оцінювання Комісія виявить певні ризики стосовно учасника, вона повідомляє його про це і спільно з ним складає план щодо їх усунення. Виконання плану – процес добровільний.

Але якщо після погодження план не виконується або учасник відмовився від оцінювання, а також в інших випадках виявлення підозри вчинення правопорушення, Комісія може перейти до 2 рівня нагляду, розпочавши процес Перевірки цього учасника (investigation), у ході якого факти порушень законодавства, якщо вони мали місце, будуть задокументовані, а докази порушень зібрані. Для цього Комісія наділяється правом отримувати інформацію з обмеженим доступом (зокрема, інформацію що містить банківську таємницю) та правом витребувати документи. Процедуру перевірки законопроект наповнює абсолютно новим змістом. Вона буде ближча за суттю до розслідування, але, звісно, не в тому сенсі, як це роблять правоохоронні органи. Регулятор наділяється повноваженнями проводити виїзні інспекції, запитувати документи і пояснення не тільки у професійних учасників ринку, а й будь-яких осіб, які можуть бути підозрювані у незаконних діях або яким може бути відома інформація про такі дії. І будь-які вимоги Комісії щодо надання документів, пояснень або інформації вже на цьому етапі повинні будуть сприйматись як обов’язкові до виконання – за їх невиконання Комісія матиме право застосовувати санкції.

І нарешті, останній 3 рівень. Тут працюватиме Колегія уповноважених на розгляд справ, обрана за спеціальною процедурою. До Колегії за результатами перевірки або якщо виявлені формальні правопорушення в процесі нагляду за учасниками ринку направляється справа щодо такого учасника. Колегія (або уповноважена особа Колегії) розглядає всі матеріали справи, зібрані на 2 етапі, перевіряє, чи дійсно відбулось порушення законодавства і приймає відповідне рішення щодо учасника, в тому числі про застосування санкцій та/або заходів впливу, передбачених законодавством.

Маємо надію, що така система дозволить Комісії тісніше співпрацювати з ринком і більше попереджувати, ніж постфактум розбирати наслідки порушень».

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: