Повноваження НБУ можуть уточнити

Відповідні норми передбачені новим законопроектом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уточнення окремих повноважень Національного банку України», поданим до Парламенту групою народних депутатів.

Однією з функцій Нацбанку, визначених Законом «Про Національний банк України», є організація готівкового грошового обігу, зазначається у пояснювальній записці до вказаного проекту закону (реєстраційний №7215). Наразі, у зв’язку із процесом трансформації НБУ та централізацією деяких функцій, відбувається процес ліквідації його підрозділів у регіонах. Зважаючи на це, виникає потреба у змінах на законодавчому рівні функцій Національного банку, які полягають у наданні права центральному банку передавати свої повноваження в частині забезпечення готівкою регіонів уповноваженим ним банкам. Саме вони забезпечуватимуть зберігання запасів готівки центрального банку та проводитимуть за його дозволом операції з ними.

Положеннями законопроекту передбачається надання НБУ права делегувати свої повноваження щодо передавання частини запасів готівки на зберігання до уповноважених банків та проведення уповноваженими банками операцій із ними за дозволом центрального банку та у визначеному ним порядку. Це дозволить вдосконалити організацію грошового готівкового обігу шляхом забезпечення потреб економіки регіонів банкнотами та монетами всіх номіналів і побудувати ефективну структуру готівки в обігу в середньо- та довгостроковій перспективі, зменшивши при цьому операційні витрати НБУ. Доцільність запровадження пропонованих законопроектом змін також підтверджується кращою міжнародною практикою, яка демонструє ефективність такого перерозподілу обов’язків у сфері грошового готівкового обігу.

Нацбанк визначатиме вимоги до банків, що можуть бути уповноважені ним на зберігання запасів банкнот і монет та проведення операцій з ними, встановлюватиме порядок їх зберігання уповноваженими банками та матиме право проводити перевірки та ревізії запасів готівки, що зберігатимуться в таких банках. Крім того, уповноважений банк, що зберігатиме запаси готівки Національного банку, забезпечуватиме регіони готівкою та прийматиме її надлишки від банків.

Крім того, на думку авторів законопроекту, потребує законодавчого врегулювання питання позбавлення Національного банку деяких зобов’язань. Так, статтею 56 Закону України «Про виконавче провадження» встановлено, що виявлені під час опису цінні папери, ювелірні та інші побутові вироби із золота, срібла, платини і металів платинової групи, дорогоцінного каміння і перлів, а також лом і окремі частини таких виробів, на які накладено арешт, підлягають обов’язковому вилученню та передаванню на зберігання установам НБУ. Проте, як було зазначено вище, у зв’язку із процесом трансформації Нацбанку, централізацією функцій та ліквідацією його підрозділів у регіонах, виконання таких приписів закону буде унеможливлене.

Також пропонується врегулювати питання визначення підстав надання Національним банком ліцензій на здійснення деяких видів діяльності. Оскільки НБУ видає не тільки банківські ліцензії, але й інші, зокрема генеральні ліцензії на здійснення валютних операцій відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України «Про систему валютного регулювання і валютного контролю», ліцензії на переказ коштів без відкриття рахунків відповідно до Закону «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» потребують конкретизації положення Закону «Про ліцензування видів господарської діяльності» щодо непоширення його дії на всі види діяльності, що ліцензується Національним банком.

Водночас є потреба внести зміни уточнюючого характеру, які стосуються правових підстав виконання Національним банком своїх функцій.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: