Українці мають бути фінансово обізнані

У ході «Днів фінансової обізнаності» експерти аналізують основні аспекти та проблемні питання розвитку фінансового сектору України.

ЯК ОБРАТИ НЕБАНКІВСЬКУ ФІНУСТАНОВУ

Як повідомляється на офіційній сторінці Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» у Facebook, під час зазначених заходів, що відбулися у Дніпрі, Керівник напряму небанківських фінансових установ Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» Іван ВИШНЕВСЬКИЙ детально зупинився на тому, які небанківські фінансові установи працюють в Україні, яким чином держава регулює їхню діяльність та особливостях роботи кожного виду фінансового інституту.

«Обираючи небанківську фінансову установу, перш за все, зверніть увагу на те, чи внесена інформація про неї в Державний реєстр фінансових установ, а також чи отримала компанія відповідну ліцензію. По-друге, звертайте увагу на те, чи готова компанія розкривати інформацію про себе та про фінансову послугу, яку вам пропонують. І саме головне – уважно читайте договір, який вам пропонують підписати», – порадив Іван Вишневський.

За його словами, понад 800 небанківських компаній в Україні мають право пропонувати кредит українцям. Серед ліцензованих небанківських фінансових установ, які мають право надавати кредити станом на вересень 2017 року: 452 фінансова компанія, 290 ломбардів, 247 кредитні спілки.

Експерт звернув увагу на те, що компанії, які пропонують швидкі кредити, дуже часто на своїх сайтах надають інформацію про вартість кредиту в незрозумілій споживачу формі. «Наприклад, вживається термін «APR», а не «середньозважена річна ставка», або ж інформація взагалі розміщується в незручній для сприйняття формі – дрібні літери, розмитий шрифт тощо. Тому спочатку потрібно уважно вивчити всі умови запропонованого кредиту, порахувати реальну вартість кредиту, а вже потім приймати рішення. Фінансові рішення мають бути дуже зваженими та відповідальними. Якщо ви берете кредит, то маєте бути впевнені, що повернете його. Ви також маєте розуміти про реальні юридичні наслідки невиконання своїх обов’язків за кредитними угодами», – зазначив Іван Вишневський.

ФІНАНСОВИЙ ОМБУДСМЕН

Експерт із захисту прав споживачів фінансових послуг Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» Тетяна БУРАК привернула увагу до законопроекту «Про установу фінансового омбудсмена», яким пропонується впровадити в Україні механізм альтернативного (позасудового) вирішення спорів між споживачами та надавачами фінансових послуг через установу фінансового омбудсмена. «Дослідження, які проводились в країнах ЄС, показали, що створення інституту фінансового омбудсмену економічно обґрунтовано як для споживачів, так і для фінансових установ. За різними оцінками в Європі споживачі щорічно економлять близько 20 млрд. євро, а фінансові установи 1,7-3 млрд. євро, якщо використовують механізми позасудового вирішення спорів замість звернення до суду», – зазначила Тетяна Бурак.

Експерт впевнена, що створення установи фінансового омбудсмена – це виграшна ситуація для споживачів, фінансових інститутів та держави в цілому.

«Законопроектом передбачається, що спори, які вирішуються через установу фінансового омбудсмена, будуть розглядатись неупереджено та в короткі строки. Держава не буде витрачати гроші на фінансування цієї установи. Фінансового омбудсмена буде фінансувати ринок, і для ринку – це інвестиція в довіру споживачів та у зростання самого ринку», – підкреслила вона.

ЯК ОБРАТИ БАНК ДЛЯ РОЗМІЩЕННЯ ДЕПОЗИТУ

Олеся ШНІЦЕР, Фахівець Deposit Guarantee Fund розповіла про те, як обирати банк, про види депозитів та особливості укладання депозитних договорів.

«Перше та головне правило – просіть у фінансової установи примірник проекту депозитного договору та уважно читайте договір до моменту укладання угоди. Зверніть увагу на те, ким саме буде підписуватись договір і як саме називається договір, яка суть договору. Стороною договору має бути саме «банк» та «вкладник», а договір має називатися «договір депозитного внеску» або «депозитний договір». Якщо вам, наприклад, пропонують договір довірчого управління або договір інвестування, або якщо стороною по договору є не банк, а якась юридична особа, такі вклади не гарантуються Фондом гарантування вкладів фізичних осіб.

Друге правило – на вашу вимогу банк повинен роздрукувати план доходів та витрат за депозитом. Зверніть увагу на такі додаткові видатки, як комісійні винагороди та врахуйте, що з нарахованих відсотків платяться податок на доходи фізичних осіб та військовий сбір. Окрім того, банк у депозитному договорі зобов’язаний вказати перелік умов, за якими Фонд гарантування вкладів фізичних осіб не відшкодовує кошти, та вказати суму граничного розміру відшкодування коштів за вкладами.

Третє правило – зверніть увагу на те, що відбувається з депозитом після закінчення договору. Як правило, кошти або перераховуються на вказаний у Договорі поточний рахунок, або Договір автоматично пролонгується (в такому випадку умови пролонгованого договору можуть виявитися менш вигідними ніж ті, на яких ви спочатку розмістили свій депозит)».

ВАЛЮТНЕ РЕГУЛЮВАННЯ

Емал БАХТАРІ, Керівник проектів та програм департаменту відкритих ринків НБУ звернув увагу на питання монетарної політики НБУ та валютного регулювання в Україні, роз’яснив існуючі особливості діючого валютного законодавства та презентував Дорожню карту валютної лібералізації, яку поступово запроваджує НБУ.

«Національний банк здійснює поступове скасування існуючих валютних обмежень. Обмежуючи діяльність на валютному ринку, ви обмежуєте діяльність бізнесу. І це має свої наслідки. Бізнес інвестує в ті юрисдикції, де інвестувати легше, де рух коштів вільніший. Наприклад, обмежуючи виплати дивідендів, ви погіршуєте інвестиційний клімат, але стабілізуєте ситуацію на валютному ринку», – пояснив він.

Емал Бахтарі проінформував про ключові характеристики законопроекту «Про валюту», який докорінно змінить правила роботи валютного ринку в Україні. На його думку, метою розпочатої валютної лібералізації є стимулювання економічного зростання.

«Ми впевнені, що потрібен розвиток валютного ринку та всієї фінансової системи для більш сильнішої підтримки економічного зростання. Потрібно розширювати можливості бізнесу, резиденти також мають отримати більше можливостей для інвестування в різні активи. В кінці реалізації Дорожньої карти ми маємо взагалі прийти до режиму вільного руху капіталу. Ми створюємо вільні умови для капіталу, але за двох умов – ви сплачуєте податки та ви «прозорі», – підсумував Емал Бахтарі.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: