В Україні може з’явитися Кодекс з процедур банкрутства

З відповідною законодавчою ініціативою виступила у Верховній Раді група народних депутатів.

Як зазначається у пояснювальній записці до документа (реєстраційний №8060), його метою є підвищення ефективності процедур банкрутства, рівня захищеності прав кредиторів, вдосконалення процедури продажу майна боржника на аукціоні, підвищення рівня виконання контрактів та судових рішень, врегулювання відносин щодо відновлення платоспроможності фізичних осіб, які опинилися в скрутній фінансовій ситуації та потребують допомоги з боку держави.

Проект Кодексу України з процедур банкрутства викладено у двох книгах:

Книга 1. Корпоративне банкрутство.

Книга 2. Відновлення платоспроможності фізичної особи.

Для досягнення мети проекту в частині реформування корпоративного банкрутства, серед іншого пропонується:

– ліквідувати зайві бар’єри та спростити доступ до процедур, зокрема самого боржника;

– збільшити можливості для санації та створити ефективні механізми позасудового врегулювання;

– виключити всі положення, що можуть розглядатися як підстава для звільнення від боргів, крім випадків, коли кредитори на це погоджуються;

– об’єднати мирову угоду та санацію в єдину процедуру;

– покращити умови участі у процедурах банкрутства забезпечених кредиторів, для чого, зокрема: підвищити рівень захищеності прав усіх кредиторів; скоротити строки розгляду справ, насамперед за рахунок зменшення кількості оскаржень; удосконалити положення закону, що стосуються продажу активів боржника, чим забезпечити основу для продажу майна за найвищою ціною; забезпечити стабільність укладених на аукціоні договорів;

– вдосконалити положення, що забезпечують збереження працюючого бізнесу тощо.

Крім того, проект містить пропозиції, які враховують побажання банківської спільноти щодо покращення положення забезпечених кредиторів у процедурах банкрутства, серед них:

– продаж майна банкрутів виключно на електронному аукціоні через єдину систему, яка відповідає принципам прозорості, аналогічним до тих, які запроваджено в системі державних закупівель, що має забезпечити продаж майна банкрута за найвищою ціною;

– обов’язкове погодження із забезпеченими кредиторами стартової ціни майна, складу лоту, кроку аукціону, тексту оголошення, вартості утримання, зберігання та витрат на продаж заставного майна (у випадку, якщо не досягнуто згоди, зазначене питання вирішує суд);

– зниження ціни на першому повторному аукціоні можливе тільки за згодою забезпеченого кредитора (якщо на думку забезпеченого кредитора ціна в ході аукціону на пониження опустилася занадто низько, він може придбати майно за стартовою ціною після першого повторного аукціону; за придбане майно він розраховується шляхом взаємозаліку);

– встановлення обов’язку арбітражного керуючого погодити витрати на збереження майна із забезпеченим кредитором, у разі спору розмір витрат на зберігання визначає суд.

Для досягнення мети проекту в частині запровадження механізмів відновлення платоспроможності фізичних осіб, серед іншого пропонується створити окрему систему регулювання специфічних правовідносин, пов’язаних із необхідністю розв’язати проблему надмірної заборгованості фізичної особи, яка діятиме поруч із системою банкрутства юридичних осіб і підприємців. Таким чином, уся система регулювання правовідносин, пов’язаних з неможливістю розрахуватися за своїми боргами, буде представлена в одному Кодексі, що в цілому сприятиме більш ефективному застосуванню правових норм щодо вирішення проблем неплатоспроможності.

 Справи про банкрутство фізичної особи відповідно до запропонованого проекту мають розглядатися господарським судом за місцем проживання фізичної особи, що дасть можливість забезпечити зручний для громадян та професійний розгляд такої специфічної категорії справ.

Проектом пропонується впровадження двох типів процедур – судових та досудових, що дасть більше можливостей для учасників таких правовідносин обрати найкращу форму врегулювання заборгованості фізичної особи. Передбачено дві судові процедури: реструктуризація боргів боржника і задоволення вимог кредиторів, що відповідає найкращій світовій практиці регулювання зазначених правовідносин. Мирова угода представлена в проекті як інститут процесуального права, метою якої є припинення судового розгляду справи шляхом досягнення домовленості сторонами справи.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: