Нацкомфінпослуг вважає за доцільне проведення планових перевірок

Комісія розробила нормативний акт, спрямований на відновлення її повноважень щодо здійснення планових заходів державного нагляду (контролю).

Зокрема, це проект Постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення зміни до переліку органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Як зазначається у пояснювальній записці до документа, Законом «Про Державний бюджет України на 2018 рік» внесено зміни до Закону «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», якими, зокрема, продовжено до 31.12.2018 р. мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Згідно зі статтею 6 цього Закону його дія не поширюється на відносини, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю) органами, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Перелік органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону, затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2017 р. №1104. Нацкомфінпослуг не включено до зазначеного переліку.

Водночас, відповідно до статті 27 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», одним із основних завдань Нацкомфінпослуг є захист прав споживачів фінансових послуг шляхом застосування в межах своїх повноважень заходів впливу з метою запобігання і припинення порушень законодавства на ринку фінансових послуг.

Запобігання і припинення порушень законодавства на ринку фінансових послуг ґрунтується на проведенні заходів державного нагляду (контролю), які дозволяють встановлювати факти порушення законодавства на ринку фінансових послуг та вживати заходи щодо їх припинення, а також завчасно виявляти проблемні питання у діяльності фінансової установи та вживати заходи щодо їх запобігання.

Здійснення пруденційного нагляду базується на регулярному проведенні оцінки загального фінансового стану фінансової установи, результатів діяльності системи та якості управління нею, дотриманні обов’язкових нормативів та інших показників і вимог, що обмежують ризики за операціями з фінансовими активами, а також шляхом аналізу та перевірки звітних даних учасників ринку фінансових послуг, що надходять до Нацкомфінпослуг.

Дія мораторію на проведення планових заходів зі здійснення державного нагляду призводить до того, що Нацкомфінпослуг здійснює пруденційний нагляд тільки на основі звітності, що подається фінансовими установами, та не має можливості перевірити її достовірність, а отже, аналізувати реальний стан справ. Зазначене призводить до послаблення відповідальності фінансових установ за подання ними недостовірної звітності.

Таким чином, Нацкомфінпослуг має змогу реагувати лише на вже порушені права споживачів фінансових послуг, згідно з їхніми скаргами, або здійснювати перевірки установ, що зовсім припинили подання звітності.

Зростання майже на 20% кількості звернень громадян у 2017 році порівняно з 2016 роком (з 5,8 тис. до 6,9 тис.) також свідчить про необхідність здійснення Нацкомфінпослуг роботи щодо запобігання правопорушенням, важливим елементом якої є проведення планових заходів нагляду контролю.

У пояснювальній записці наголошується, що відновлення повноважень Нацкомфінпослуг щодо здійснення планових перевірок дозволить їй завчасно реагувати на погіршення фінансового стану піднаглядних суб’єктів та підвищить дисципліну на ринку фінансових послуг.

Зазначене також відповідатиме прийнятим Україною на себе зобов’язанням відповідно до Угоди про Асоціацію в частині наближення до визнаних міжнародних стандартів щодо регулювання та нагляду у сфері фінансових послуг. Згідно зі стандартом у сфері нагляду за страховою діяльністю, виданим Міжнародною асоціацією органів нагляду за страховою діяльністю (IAIS) «Основні принципи страхування», наглядовий орган повинен мати необхідні повноваження, компетенцію та ресурси для проведення інспектування страховиків на місці та адекватні інструменти для вжиття своєчасних превентивних і коригувальних заходів.

Більш детально – у проекті Постанови КМУ «Про внесення зміни до переліку органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: