У Парламенті проаналізували питання збільшення функціональної та інституційної спроможності НКЦПФР

Комітет ВРУ з питань фінансової політики і банківської діяльності розглянув проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту інвесторів від зловживань на ринках капіталу» (реєстраційний №6303), поданий групою народних депутатів, йдеться у повідомленні Комітету. 

Даний законопроект спрямований на розширення регуляторних повноважень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, збільшення її функціональної та інституційної спроможності, підвищення її статусу як незалежного фінансового регулятора тощо.

Проект є комплексним та пропонує зміни до великої кількості законодавчих актів: Господарського процесуального кодексу України, Кримінального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України, Кримінального процесуального кодексу України, законів України «Про оплату праці», «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», «Про банки і банківську діяльність», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про цінні папери та фондовий ринок», «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», «Про захист персональних даних», «Про ліцензування видів господарської діяльності», «Про адміністративні послуги» та Декрету Кабінету Міністрів «Про державне мито».

Відповідно до пояснювальної записки до проекту, основною стратегічною метою його розробки було забезпечення повноцінного членства НКЦПФР у Міжнародній організації комісій з цінних паперів (IOSCO), надання НКЦПФР можливості стати підписантом Багатостороннього меморандуму про взаєморозуміння щодо консультування та співробітництва і обміну інформацією IOSCO, а також забезпечення більш ефективної співпраці в рамках цієї організації, взагалі міжнародної діяльності НКЦПФР. Також проект спрямований на виконання окремих пунктів Меморандуму між Україною та Міжнародним валютним фондом про економічну і фінансову політику, де зокрема, передбачено відповідні завдання щодо реформування ринку цінних паперів.

Крім переліченого, наслідком ухвалення законопроекту очікується покращення дисциплінованості учасників фондового ринку та сприяння боротьбі з маніпулюванням на фондовому ринку, а також збільшення інвестицій в економіку України, зокрема через підвищення довіри до ефективності державного регулювання фондового ринку тощо.

До законопроекту надійшла велика кількість суттєвих зауважень від Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, міністерств та інших державних органів.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України зробило висновок про те, що за результатами розгляду в першому читанні законопроект доцільно повернути на доопрацювання з урахуванням висловлених зауважень та пропозицій. Серед суттєво критичних заперечень та зауважень Управління можна виокремити відсутність економічної доцільності реалізації новацій законопроекту, протиріччя з положеннями Конституції України, розбалансування системи юстування нормативно-правових актів, а також невідповідність податковому та бюджетному законодавству тощо.

Міністерство фінансів України надало висновок, згідно з яким законопроект не підтримується. Міністерство вважає, що реалізація законопроекту призведе до зменшення обсягу доходів загального фонду Держбюджету, збільшення надходжень до спеціального фонду, а також до збільшення видаткової частини загального фонду Державного бюджету. Крім того, до проекту не надано відповідні фінансово-економічні обґрунтування, а його положення, як зазначено у висновку Мінфіну, суперечать законам «Про Кабінет Міністрів України» та «Про оплату праці», а також Бюджетному кодексу України.

Державна регуляторна служба України висловила свою категоричну позицію щодо непідтримки законопроекту. ДРС вважає неприйнятними положення проекту, за якими НКЦПФР уникатиме виконання процедур, передбачених Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», а також щодо недотримання принципів державної регуляторної політики.

Міністерство юстиції України не повідомило про чітко формалізовану позицію щодо підтримки або непідтримки законопроекту. Разом із тим, Мінюстом надано досить велику кількість суттєвих зауважень та заперечень проти запропонованих проектом законодавчих змін. Зокрема, звернута увага на невідповідність проекту Конституції України, Бюджетному кодексу, іншим законодавчим актам.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку підтримала даний законопроект, висловивши певні пропозиції, які можуть бути враховані під час доопрацювання проекту до другого читання.

Національний банк України зазначив про те, що концептуально не заперечує проти проекту закону, який підсилює незалежність та інституційну спроможність Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку. Натомість НБУ вважає пропоновані документом положення щодо банківської таємниці неприйнятними та такими, що підлягають виключенню.

За наслідками розгляду та обговорення, виходячи з викладеного вище, Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді України проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту інвесторів від зловживань на ринках капіталу» за наслідками розгляду в першому читанні направити до Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики і банківської діяльності для підготовки на повторне перше читання.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: