Законодавство фінансового сектору передбачається унормувати

У Парламенті зареєстрований проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення функціонування фінансового сектору в Україні» (реєстраційний №8331), поданий групою народних депутатів.

ЦІЛІ ЗАКОНОПРОЕКТУ

Як зазначається у пояснювальній записці до документа, незважаючи на ознаки економічного зростання, яке демонструє Україна в цілому, у фінансовому секторі, на жаль, існує ряд факторів, які не дозволяють повноцінно використати наявний потенціал. Відтак розвиток фінансового сектору потребує якісних змін у законодавстві, що його регулює.

На вирішення цих питань і спрямовано даний законопроект, яким пропонується врегулювати прогалини діючого законодавства та удосконалити його.

Серед таких питань найбільш значущими є необхідність врегулювання організації готівкового грошового обігу, внесення ряду змін до системи гарантування вкладів фізичних осіб щодо неприбутковості ФГВФО, усунення правової прогалини щодо зняття з реєстрації ліквідованих банків, удосконалення механізму управління державними банками.

НБУ

Однією з функцій Національного банку, визначених Законом «Про Національний банк України», є організація готівкового грошового обігу. Наразі, у зв’язку із процесом трансформації НБУ і централізації деяких функцій, відбувається процес ліквідації його підрозділів у регіонах.

Враховуючи це, виникає потреба у змінах на законодавчому рівні функцій Національного банку, які полягають у наданні права центральному банку делегувати свої повноваження в частині забезпечення готівкою регіонів уповноваженим банкам відповідно до окремої ліцензії на надання банкам послуг з інкасації, що забезпечуватимуть зберігання запасів готівки центрального банку та проводитимуть за його дозволом операції з ними. Законодавча пропозиція дозволить вдосконалити організацію грошового готівкового обігу шляхом забезпечення потреб економіки регіонів банкнотами та монетами всіх номіналів і побудувати ефективну структуру готівки в обігу в середньо- та довгостроковій перспективі, зменшивши при цьому операційні витрати НБУ.

Законодавчого врегулювання потребує також питання позбавлення Національного банку деяких зобов’язань. Так, статтею 56 Закону «Про виконавче провадження» встановлено, що виявлені під час опису цінні папери, ювелірні та інші побутові вироби із золота, срібла, платини і металів платинової групи, дорогоцінного каміння і перлів, а також лом і окремі частини таких виробів, на які накладено арешт, підлягають обов’язковому вилученню та передаванню на зберігання установам НБУ, однак, у зв’язку із процесом трансформації Національного банку, централізацією функцій та ліквідацією його підрозділів у регіонах, виконання таких приписів Закону буде унеможливлене.

Законопроектом конкретизовано положення Закону «Про ліцензування видів господарської діяльності» щодо непоширення його дії на всі види діяльності, що ліцензується Нацбанком, зокрема генеральні ліцензії на здійснення валютних операцій відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України «Про систему валютного регулювання і валютного контролю», ліцензії на переказ коштів без відкриття рахунків відповідно до Закону «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні».

ФОНД ГАРАНТУВАННЯ ВКЛАДІВ

Ще одне питання, яке покращує загалом діяльність фінансового сектору в Україні, є усунення перешкоди Фонду гарантування вкладів фізичних осіб реалізувати покладені на нього законодавством обов’язки в частині завершення процедури ліквідації банку та припинення банку як юридичної особи при нульовому ліквідаційному балансі, а також унормування питання включення ФГВФО до переліку неприбуткових організацій для збільшення обсягів відшкодування Фондом кредитів Міністерству фінансів та Національному банку.

КОРПОРАТИВНЕ УПРАВЛІННЯ У ДЕРЖАВНИХ БАНКАХ

Також удосконаленню підлягає система корпоративного управління державних банків, яка потребує докорінного перегляду в частині конкретних принципів та механізмів у відповідності до кращих світових практик та прийнятих Україною підходів до реформування системи управління державною власністю та Засад стратегічного реформування державного банківського сектору, схвалених Кабінетом міністрів 21 лютого 2018 року.

Законопроектом пропонується статтю 7 Закону «Про банки і банківську діяльність» викласти в новій редакції, якою, зокрема, передбачено, що наглядова рада державного банку складається із дев’яти членів, з яких шість членів повинні бути незалежними, а три представниками держави пропорційно від Президента, Кабінету Міністрів та Верховної Ради України.

Крім того, проектом визначається перелік критеріїв, яким повинні відповідати незалежні члени наглядової ради та представники держави у наглядовій раді державного банку.

Для визначення претендентів на посади членів наглядової ради державного банку Кабінет Міністрів утворює конкурсну комісію, до складу якої входять три представники від Президента України, три представники від Кабміну та один представник Парламенту.

Таким чином, законопроект комплексно спрямований на усунення неузгодженостей, що стають бар’єрами на шляху розвитку фінансового сектору України.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: