Якою буде реформа валютного регулювання

Комітет з питань фінансової політики і банківської діяльності ВРУ розглянув питання вдосконалення валютного законодавства.

Зокрема, на засіданні Комітету були проаналізовані два законопроекти «Про валюту» – реєстраційний №8152, поданий Президентом України, та альтернативний документ – реєстраційний №8152-1, поданий народними депутатами.

У ході засідання Голова НБУ Яків СМОЛІЙ зауважив: «Альтернативний проект відрізняється від базового тим, що встановлює обмеження та перешкоди у реалізації державою валютної політики. Одночасно, альтернативний проект має позитивні риси, зокрема щодо принципів валютного регулювання та правозастосування, які можуть бути враховані у базовому проекті», повідомляється на офіційній сторінці Нацбанку у Facebook.

Відтак, Яків Смолій закликав народних обранців підтримати в першому читанні базовий проект закону «Про валюту» (№8152) із можливим внесенням до нього окремих положень альтернативного законопроекту.

У Нацбанку вважають, що зазначений законопроект, розроблений НБУ, підтриманий бізнес колами, банками, експертною спільнотою та міжнародними організаціями, та поданий до Парламенту Президентом України, наразі є єдиною законодавчою ініціативою, що здатна забезпечити перехід нашої держави до свободи проведення валютних операцій у відповідності до європейських стандартів ведення бізнесу і водночас зберегти макроекономічну та фінансову стабільність в країні.

Разом із тим, за результатами круглого столу, проведеного Комітетом у квітні 2018 року, у базовому проекті №8152 Національний банк вважає за необхідне врахувати низку норм альтернативного законопроекту №8152-1. У тому числі:

– По-перше, у доопрацьованому базовому проекті закону необхідно передбачити, що обмеження і заходи захисту застосовуються виключно з метою забезпечення стабільності фінансової системи і рівноваги платіжного балансу України, а також закладено принцип недопущення неправомірного і необґрунтованого втручання держави у валютні операції.

– По-друге, варто закласти принцип ризикоорієнтованості, прозорості, достатності та ефективності валютного регулювання. Вони мають бути реалізовані шляхом спрямованості на забезпечення фінансової стабільності, економічного і соціального розвитку. Запроваджувані заходи захисту, строки їх застосування та обсяги пов’язаних з ними валютних обмежень повинні відповідати існуючим масштабам і структурі системних ризиків, які загрожують фінансовій стабільності. Також важливо передбачити пріоритетність ринкових інструментів валютного регулювання над адміністративними.

– По-третє, у доопрацьованому базовому проекті закону необхідно розширити перелік операторів поштового зв’язку, які проводять валютні операції на підставі ліцензії Національного банку на здійснення операцій з переказу валютних коштів та обміну валют.

– По-четверте, важливо передбачити, що валютний нагляд здійснюється органами валютного нагляду та агентами валютного нагляду без втручання у відповідні валютні операції та діяльність суб’єктів здійснення таких операцій, за винятком випадків виявлення і документального підтвердження порушень такими суб’єктами вимог валютного законодавства.

Національний банк очікує, що доопрацювання основного законопроекту «Про валюту» з урахуванням зазначених та інших зауважень дозволить створити оптимальну для України модель валютного регулювання. Це дасть змогу якомога швидше здійснити реформу валютного регулювання, забезпечити перехід країни до вільного руху капіталу та захист української економіки і фінансової системи від майбутніх криз.

За результатами розгляду Комітет рекомендував Парламенту підтримати в першому читанні єдиний проект закону «Про валюту» – базовий №8152, доопрацьований з урахуванням окремих положень альтернативного законопроекту.

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: