Як виявити прихованих бенефіціарних власників

Група з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) спільно з Егмонтською групою підрозділів фінансових розвідок оприлюднила Звіт «Приховування бенефіціарної власності».

Як повідомляє прес-служба Держфінмоніторингу, документ представляє глобальний погляд на оцінку того, як юридичні особи, правові організації та професійні посередники можуть допомогти злочинцям приховати незаконні активи.

У першу чергу, ціль Звіту полягає в тому, щоб допомогти національним органам влади, у тому числі підрозділам фінансової розвідки, фінансовим установам та іншим постачальникам професійних послуг у розумінні природи ризиків, з яким вони стикаються в питанні розуміння бенефіціарної власності.

Важливою складовою Звіту стали узагальнені експертами індикатори приховування бенефіціарної власності, зокрема індикатори щодо клієнта, ознак підставних компаній (компаній оболонок) та сумнівних транзакцій.

Поряд із цим, дослідження акумулювало досвід правоохоронних органів та інших експертів приватного сектору, а також звітів із досліджень та розвідки відкритих джерел з інформацією про методи, які використовують злочинці, щоб приховати злочинну власність.

У Звіті також підкреслюється важливість ефективної реалізації Рекомендацій FATF щодо бенефіціарної власності для забезпечення того, щоб компетентні органи мали доступ до адекватної, точної та своєчасної інформації про бенефіціарну власність та контроль над юридичними особами, що включають, зокрема, експрес-трасти.

Звіт ґрунтується на аналізі 106 досліджуваних випадків, що надані 34 різними юрисдикціями, які демонструють, що юридичні особи, головним чином компанії-оболонки, є ключовими у схемах, що розроблені для приховування бенефіціарної власності.

Як зазначають у Держфінмоніторингу, принагідно слід виокремити використаний міжнародними експертами приклад ефективної роботи України щодо розкриття злочинної бенефіціарної власності та розслідування фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна колишніми українськими високопосадовцями.

Також у Звіті зроблено акцент на необхідності якнайширшого доступу підрозділів фінансових розвідок до інформації, що міститься у державних реєстрах, у першу чергу з питань бенефіціарної власності.

Особливу увагу в дослідженні також приділено питанню браку обізнаності та освіти суб’єктів звітування щодо ризиків відмивання коштів (ВК)/фінансування тероризму (ФТ), що перешкоджає виявленню червоних прапорців на предмет відмивання коштів та фінансування тероризму.

У Звіті наведено найкращі світові практики ефективної державної політики у сфері реєстрації бізнесу на прикладах таких країн, як Іспанія та Італія, які мають нотаріально-орієнтовані реєстраційні системи, що мало наслідки у позитивні рейтинги цих країн при оцінці FATF.

Як результат аналізу та консультацій, для країн запропоновано низку пропозицій, які мають на меті вирішити вразливість, пов’язану із приховуванням бенефіціарної власності, зокрема щодо необхідності:

‐ перегляду ролі номінальних директорів та акціонерів, включно з заходами, що мають обмежити їх зловживання;

‐ ефективного регулювання професійних посередників у відповідності до Стандартів FATF, наданні знань професіоналам щодо вразливостей ВК та ФТ для розширення їх обізнаності та допомоги у пом’якшенні вразливостей, пов’язаних із приховуванням бенефіціарної власності;

‐ подальшої роботи над виявленням можливих рішень або заходів для запобігання зловживанню юридичного професійного привілею для приховування інформації про бенефіціарну власність, у тому числі через надання посиленого навчання та керівних матеріалів юридичним фахівцям;

‐ забезпечення того, щоб підрозділи фінансової розвідки мали доступ до настільки широкого переліку фінансової інформації, наскільки це можливо;

‐ збільшення обміну відповідною інформацією та записами про операції для підтримки світових зусиль у покращені прозорості бенефіціарної власності;

‐ подальшої роботи над розумінням того, що може бути зроблено для покращення якості та вчасності транскордонного обміну інформацією, у тому числі через запити взаємної правової допомоги;

‐ розгляду та формулювання вразливостей і загроз, що пов’язані із національними та іноземними юридичними особами та організаціями, національними та іноземними посередниками, що залучені до їх заснування, та засобами, за допомогою яких злочинці можуть використати їх для сприяння відмиванню коштів чи в іншій злочинній діяльності.

Більш детально – в Індикаторах приховування бенефіціарної власності

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: