Як покращити захист споживачів фінансових послуг

Аналізу цього питання присвячувалася прес-конференції «Захист споживачів фінансових послуг: як покращити становище українців», яка відбулася у Львівському прес-клубі за ініціативи Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору», повідомляється  на офіційній сторінці Проекту у Facebook.

На ній, зокрема, було зазначено, що фінансові установи будуть продовжувати масово порушувати права українців, поки Парламент не схвалить законопроекти №2456-д та №8055, що зможуть їх захистити. У разі успішного голосування за ці законопроекти, в Україні буде створено абсолютно нову систему захисту прав споживачів фінансових послуг, а українці будуть захищені від недобросовісних дій фінансових установ.

Нова система захисту прав споживачів фінансових послуг почала розбудовуватися в Україні за ініціативи зазначеного Проекту USAID та за підтримки багатьох депутатів різних політичних сил. Сьогодні вона складається з уже прийнятого Закону «Про споживче кредитування» (набрав чинності з 10.06.2017 р.) та двох законопроектів – №8055 «Про установу фінансового омбудсмена» та №2456-д «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення захисту прав споживачів фінансових послуг».

Створення установи фінансового омбудсмена вигідне пересічним українцям, оскільки громадяни зможуть поза судом вирішувати конфлікти з фінансовими установами за 60 днів.

У свою чергу законопроект №2456-д пропонує надати регуляторам фінансового ринку (НБУ, НКЦПФР, Нацкомфінпослуг) необхідні інструменти правозастосування (перевірки, порушення справ, штрафи та інше) за порушення Закону. Надання регуляторам фінансового ринку додаткових функцій з контролю ринкової поведінки фінансових установ зменшить можливості для маніпуляцій та припинить практику безкарного порушення прав споживачів.

Під час прес-конференції Заступник керівника Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» Юлія ВІТКА зазначила: «Основною причиною недобросовісних практик на ринку споживчого кредитування сьогодні є відсутність у регуляторів фінансового ринку достатніх повноважень, особливого права накладати штрафи за порушення прав споживачів. Другою причиною є те, що фінансові установи мало зробили, щоб змінити свої практики та привести їх у повну відповідність до вимог нового Закону «Про споживче кредитування».

Зі свого боку, народний депутат Руслан СИДОРОВИЧ підкреслив: «Дуже важливо, що звертатись до фінансового омбудсмена зможуть виключно фізичні особи. Тобто фінансовий омбудсмен – це інструмент саме для людей. Фінансовий омбудсмен – це не заміна судів, а створення нової ефективної альтернативи їм. Жоден споживач не буде обмежений у конституційному праві звернутися до суду на будь-якому з етапів вирішення спору. Але ми все ж таки сподіваємося, що він буде обирати саме звернення до фінансового омбудсмена. Адже його рішення будуть прийматися неупереджено, компетентно та досить швидко – у строк до 60 днів. Для порівняння, українські суди можуть розглядати такі справи 1-2 роки або навіть довше».

«Поки законопроект №2456-д не буде схвалений, регулятори не зможуть контролювати виконання фінансовими установами законодавства у сфері захисту споживачів фінансових послуг. На жаль, ми бачимо, що на практиці фінансові установи демонструють низький «добровільний» рівень дотримання норм Закону. Тому для того, щоб захистити українців, регулятори фінансового сектору мають отримати достатній інструментарій для забезпечення «примусового» виконання законів. Від нових правил гри на ринку споживчого кредитування виграють обидві сторони – як споживачі, так і кредитодавці», – вважає народний депутат Олег ЛАВРИК.

При цьому експерт із захисту прав споживачів фінансових послуг Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» Тетяна БУРАК зауважила: «Інститут фінансового омбудсмена успішно працює у більшості країнах ЄС та світу. Законопроект №8055 – це спроба побудувати і в Україні нову чесну, неупереджену, і найголовніше, ефективну систему позасудового вирішення спорів на фінансовому ринку. Цей законопроект у певному сенсі є революційним. Тому що він змінює всю філософію взаємовідносин між фінансовими установами та споживачами. В їх основі буде довіра».

Додати коментар

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: